right_side

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Dilahirkan pada tahun Monyet,Pernah mendapat pendidikan di Pasti Nurul Kiah, Sekolah Rendah Islam Darul Aman, dan juga Maktab Mahmud Alor Setar. Kini penulis merupakan pelajar perubatan, tahun akhir di Jordan University Science and Technology

Followers

Cer bacer ni pulak...

get this widget here
In:

Pain to Death!!!

AssalamualaikumWarahmatullahiWabarakatuh


Masa:              8.19 am
Tempat:           Kamar impian
Cuaca:             X sejuk x panas
Fisiologi badan: lapaq!!
Mood:              x stabil









Di suatu mlm yg hening....

" Fahmi!! jom p men paint ball jom!!... aku dh smngt gila ni"
" Tgk dlu... klau qamai p aku p r..:
" Ala... jom la.. aku dh la cuti ni x g jln2 mana2 g.."
" Ang nk p ngn sapa?? km baqu ja dok rancang nk p Petra khamis ni"
" Petra jauh.. jom la kita men paint ball.. aku dh smgt ni aku mmg xleh.. dh lama dh aku nk men paint ball ni!!"


ha!! ni dy!!


aha... itulah titik permulaan rehlah km pd kali ini.. saudara A**q Y*s*m...
mamat ni klau dh smngt sapa pn xleh halang dy.. abeh smua org dy ajak..
keqa mlm tu paint ball ni dh jd zikir dy lah..
sbb dy jgak la aku terheret skali jd organizer.. mlm tu jugak dy ajak aku g kutip nama org nk men paint ball... haiy0~~ satu irbid km pusing..
berbekalkan mulut becok si A**q ni.. maka akhirnya dpt lah km mengumpulkan satu batalion tentera x bertauliah tuk g men paint ball.. masa?? hari khamis ler.... bkn tu sj... ada 1 add on lg.. pas paint ball.. g laut mati plak!! ho yeah!!



Hari yg ditunggu telah tiba...


tgh dok syok2 lyn fb...
" tweet3x" loceng umah aku berbunyi
"ad0i.. sapa la mai pg2 buta nie...."

aku wt x peduli ja.. Tok Dalek bkak kot...
tp pastu.. umah aku yg aman damai ni tiba2 ja jd hingaq...
"argh!! aku taw dh sapa mai ni.."



 The Boyz !!!!


ketua depa (acap) tanpa segan silu msk ke dalam blk aku n menganggu ketenangan blk aku.. ad0i~~
dok usya2 fb aku la mai tidoq kt katey aku la.. mcm2 la.. keqa smua bentuk kerosakkan kt muka bumi ni dy nk bwt la.. ( haha.. teqok sgt kot )

ha ni dy!! ketua depa!


" pami!! ang bila nk siap!!"
" dan la... awai g.. "
" lmbt la ang ni!!"
" ha2... tggu sat aku nk siap"

pg tu km kumpol kt dpn Kedai Simsimah 8.30am ( sepatutnya la...)
haha... A**q sbg organiser pn tggu pa g.. mula la start kutip duit... abeh bising dpn simsimah tu..
sian kt pak arab yg dok tgh tidoq g.. haha.. ajaq sket.. biaq depa bgn awai sket...

sdg menunggu bas~~

tggu pnya tggu akhirnya bas pn smpai... x ckp byk.. smua pakat serbu... masing2 cup tmpt..
had0i.. cm bdk2 gak aku tgk depa ni.. peqangai dh makin jd cm org arab.. x qeti nk beqatoq.. ades~~
( aku pn sama gak.. hehehe)...

mmg x ckp byk.. jln terus r.. maka bermulalah musafir km pd haqi tu..
h0h0..~~





di dalam bas...

seperti biasa aku ditakdirkan duduk sblh Kamal al-J**d*l... asyik2 dok sblh bdk ni ja.. had0i.. dy ni dh jd cm sumpahan lak. asyik dok menghantui idup aku ja...

haha.. awai2 nek bas mmg r.. bising gila.. aku yg telinga tersumbat dgn ear phone ni pn leh dgq lg bdk2 ni dok celoteh.. Ya Rabbi... pnya hingaq.. haha...

tp xpa hingaq2 pn x tahan lama la.. dlm stgh jam ja.. pastu apa g.. masing2 melayari bahtera impian la... hahaha... keqa smpai aku blh wat album sleeping beauty la keqa.. hahaha.. khusyuk sgh puak2 ni tidoq.. 

x lama kemudian...

"w0i2!!! dh smpai... wh0a!! lawa gila!!!", bising Kamal kt aku dgn nada yg sgt peqak ( batak )
"tu pn nk bising ka.. kacau r ang ni.. ha!!..tggu pa g.. terjun r!!"

dlm sekelip mata ..bkn sekelip la separuh kelip x smpai qasa nya.. smua pakat tuqun abeh.. 
ada yg laqi ke sana ke mari.. ada yg turun caqi tandas.( haha )... ada yg dok amek gambaq la.. dan pelbagai gelagat lg blh disaksikan.. maklumlah bdk2 la katakan...

tmpt yg km p main Paint Ball ni nama dy Mountain Breeze.. mmg ataih bukit pn.. 
padan la lmbt gila nk smpai... haha.. tp wa ckp lu r.. tmpt dy mmg lawa r.. daqi atas tu leh nmpk lembah beb!!!... x caya???? tgk gambaq kt bwh..

aku & lembah.. ni kt tebing ni.. klau jatuh mmg pergi la...

 kdg2 aku heqan apa la depa bwt kt ataih bukit ni.. ada org ka.. hahaha... 
lepas terpekik terlolong2 maka km pn trus msk dan menuju ke kaunter registration..
nseb la org jaga tu qeti ckp omputih sket2.. hahaha.. 
selesai mengaqot ngn dy kata nk men paint ball... km disuruh tuk tnda tgn satu surat...

nama dy nas py0..

surat tu aku x baca pn isi dy... tp dy keqa mcm perjanjian la kot.. kot2 injured ka apa ka.. haha
lepas tanda tgn suqat tu masing2 dia bg pakaian perang masing2 la.. ala2 askar..
pastu... byk lg la kena pakai... qenyah(menyusahkan) jugak nk kena balut tengkok la.. pakai topeng la.. mcm2 lg la....

ha... pastu part yg di tggu2 telah tiba.. pemberian rifle.. hahaha... bergetaq2 tgn waktu first2 time pegang.. hahaha..  teringt2 gaya2 dlm CS dan juga COD.. haha...

lepas dh bedak(bahagi) semua.. km dibahagikan kpd 2 kump.. hijau dan merah...
selepas tu ada taklimat ringkas sikit mengenai keselamatan... n then tggu pa g!! mula la!!!

kab0om!!!!

h0h0.. peqang ni mmg sengit r... plg xleh aku lupa.. 10 minit pertama aku dh abeh 100 biji peluru!!
haha... dan aku la org yg pertama refill peluru..!!! haha... bkn free beb.. 4 jd = 50 biji..
bapak ah!!!... tp xpa.. demi jihad ku sanggup infakkan harta aku.. hahahaha...

aku ni mmg jnis x syg peluru sket.. main bal0n ja klau nk tembak.. haha.. dh abeh peluru.. batu pn aku blg.. hahaha... maklumlah.. menjiwai mcm mana qasa org2 di Palestin sana berprg..

ha... ni satu g aku xleh lupa... n mmg plg sadis r aku kena... HEADSHOT!!!!...
wadush!! dan org yg disyaki tembak pala aku ialah IKMAL~~.. ang jaga ang!!.. nnti len kali aku caqi pala ang sj.. hahahaha ( gelak jht smbl cekak pinggang )...

okeh.. cukup di situ.. natijah game.. geng merah mng sbb 2 3 org depa berjaya msk kwsn geng hijau...

ni dy muka2 org jahat...
mujahidin!!!!



sejam yg sgt memenatkan.. haha.. itu yg dpt aku describekan tuk ampa smua.. mmg penat gila men mnda ni... x heqan la klau askar2 amek dadah... nk perang mmg penat gila.. ni baqu sejam.. mcm mana plak zaman Nabi dulu nuh.. perang berbulan2... pakai pedang,tombak,panah.. smua pakai kekuatan fizikal ja tuh.. x mcm la  ni.. tauk bom sket.. 10 org mati.. tauk bom skali g.. 20 org mati..
tambah2 la waktu perang Badar.. waktu bulan posa plak tuh.. h0iyo.. klau la ni bleh amek dadah.. tentera Islam zaman tu.. ayat Quran la yg jd 'dadah' bg depa.. haha.. hebat kan...

ok kita smbg blk....

aha.. pas abeh ja men... km trus bertolak ke Laut Mati.. ala.. tanah yg dilaknat tu... tp bet0i ka kt situ..?? haha... baqu2 ni aku dgq khilaf plak bkn kt situ tmpt kaum Nabi Lut.. apa2 pn.. xdak bukti kukuh.. maka mgkn kt situ la kot... hahaha...

 perjalanan nk ke sana amek masa lama gak r.. mula2 aku igtkan sat ja... dkt2 Amman kata nya..
tgk2.. sejam lbeh gak r..


pemandangan semasa dlm perjalanan...


haha... ramai yg luka2 waktu perang td ni.. haha.. abeh la... mmg cdngn yg sgt2 tidak bernas tuk p ke Laut Mati slps main Paint Ball.. haha... sbb pa?? sbb luka la bhai.. haha..

simbiosis antara luka dan garam Laut Mati tu mmg emmph!! r wa ckp lu.. haha.. mmg kepedihan yg sgt2 tidak dpt digambarkan... dgn keadaan laut tu yg sgt concentrate ngn garam mmg mnjd mimpi ngeri r bwt sapa2 yg membawa bekalan luka ke situ.. haha... ( naseb baik aku x luka hahahahah)

slps beberapa kali tidur dan mimpi2 sudah membawa ke tajuk yg ke 16.. maka km pn smpai...
ada satu kwsn.. nama Pantai Amman Jadid.. ha.. kt situ sbnqnya depa peqata n tabur pasir sket2.. sbb asal tmpt kt Laut Mati ni keliling dy batu...

jd nk msk pn kena la bayaq yuran sket dlm 3.5 jd kot (lepas tunjuk hawiyah).. x igt dh.. haha..
tyme km smpai tu mmg dh nk msk maghrib.. maklumlah maghrib awai sket waktu syita' ni..



alangkah romantisnya keadaan pd waktu itu.. di bawah sinaran matahari merah itu km bersama2 mengikat ukhuwah... di bawah cahaya itu juga menandakan msk nya waktu maghrib.. hahahaha...
apa maksudnya tu..?? haha.. maknanya km dan mndi sat ja la... hahaha...

tp sat tu pn dh memadai... mmg kepedihan mndi di situ hanya Tuhan sj yg tahu... tambah2 klau TER msk dlm mata... haha.. qasa mcm nk tercabut w0o...

ada yg rendam kaki sj dh mengalah.. ada yg dpt bertahan 5 minit.. dan rekod tentulah aku.. haha..
hamper setengah jam berendam... berenang smpai ke tengah plak tuh.. hahaha..

yg best nya kali ni... km smua solat atas rumput di tgh org ramai.. waimma kt Mountain Breeze td pn km solat atas rumput gak... haha.. kt sini lain... kt mana2 pn org solat.. atas batu ada.. atas rumput ada.. atas pasir ada.. tmpt parking lot qeta( kereta ) pn ada.. meqata la keqa.. tgh org ramai plak..
klau kt sini bab2 smbhyg mmg respek r.. msk waktu ja trus smyg.. x kera tmpt.. cuba bygkan klau wt kt Malaysia.. haduih.. mmg org tgk plek r... haha..

tyme aku snap ni jemaah pertama dh abeh smyg k...





selesai ja km smyg.. trus blk la... ada jgak yg sempat amek bkln ayaq Laut Mati tu.. haha
apa2 pn.. lega sbb jaulah ni berjaya..

sehingga bertemu lg..
adios~~

In:

Bila Kasih Diberi, Mengapa Dikhianati?


Saya berbual dengan seorang sahabat tentang kasih sayang. Juga tentang bagaimana menghargai kasih sayang yang dikurniakan. Sebelum saya huraikan hasil perbualan kami, saya ingin menyoal anda dengan pertanyaan saya ini.
Kamu fikir, siapakah sebenarnya yang paling sayang kepada kamu?
Mungkin ada yang menjawab ibu, pasangan hidup, sahabat karib, dan lain-lain. Mungkin. Tetapi, jika ada yang memberikan jawapannya adalah Allah, ketahuilah bahawa jawapan kamu itu bersamaan dengan jawapan saya.
Ya, yang paling sayang kepada kita ialah Dia. Pencipta kita. Pembuat kita. Allah.
Bayangkan, kita sebagai manusia yang lemah ini pun akan sayang kepada sesuatu yag dihasilkan dengan titik peluh kita sendiri, bagaimana pula dengan Dia yang mengakui secara jelas bahawa Dialah Yang Maha Penyayang.
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Perasaan Sayang Yang Makhluk Miliki Adalah Kurniaan Allah
Kita biasa melihat betapa sayangnya seorang ibu atau bapa kepada anaknya. Juga perasaan sayang seorang iteri kepada suaminya. Namun, biasakah kita melihat bahawa perasaan sayang mereka ini, Allahlah yang mengurniakannya kepada mereka.
Berkenaan perkara ini, sahabat nabi, Abu Hurairah R.A. ada  meriwayatkan sebuah hadis dengan katanya,
"Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda: Allah telah menjadikan kasih sayangNya terbagi dalam seratus bahagian. Dia menahan sembilan puluh sembilan bahagian di sisi-Nya dan menurunkan satu bahagian ke bumi. Dari satu bahagian itulah para makhluk saling kasih-mengasihi sehingga seekor ibu binatang mengangkat cakarnya dari anaknya kerana takut melukainya." [riwayat Imam Muslim]
Bayangkan, betapa banyaknya kasih dan sayang yang Allah miliki. Maka betapa besarnya pula kasih sayang Allah kepada manusia kerana manusialah makhluk yag paling dikasihiNya.
Pernah suatu hari Sayyidina Umar datang menghadap Rasulullah s.a.w. dengan membawa beberapa orang tawanan. Di antara para tawanan itu terlihat seorang wanita sedang mencari-cari, lalu jika ia mendapatkan seorang bayi di antara tawanan dia terus mengambil bayi itu lalu mendakapkannya ke perut untuk disusui.
Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: "Bagaimana pendapat kamu sekalian, apakah wanita ini akan melemparkan anaknya ke dalam api?" Para sahabat menjawab: "Tidak, demi Allah, sedangkan dia mampu untuk tidak melemparnya." Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sungguh Allah lebih mengasihi hamba-Nya daripada wanita ini terhadap anaknya."
Begitu sekali kasihnya Allah kepada hambaNya. Tidakkah kita patut berfikir untuk menghargainya?
Menghargai Kasih Sayang Allah
Kita ini, bila kita tahu ibu bapa sayang kepada kita, kita jadi tak tergamak untuk lukakan hati mereka. Tak sampai hati hendak buat perkara yang mereka tak suka kita buat. Tetapi, kita buat juga secara sembunyi.
Namun, Allah lain. Dia tak sama dengan orang yang kita sayang. Allah, bila Dia menyuruh kita berbuat sesuatu, atau melarang kita dari melakukan sesuatu yang lain, Dia sentiasa Melihat kita. Maka, di sinilah nilaian kepada sejauh mana kita menghargai kasih dan sayang yang Allah berikan.
Adakah kita tetap buat yang Allah larang?
Atau masih tak laksanakan perkara yang Dia suruh?
Sedangkan Dia tetap melihat apapun yang kita lakukan.
Tinggalkan Dosa Kerana Hutang Kasih
Kita selalu dengar ustaz-ustaz kita pesan supaya tinggalkan maksiat kerana setiap maksiat kita itu balasannya adalah neraka Allah. Neraka pula azabnya tidak terfikir oleh otak, tidak terucap pula oleh lidah. Betapa dahsyat.
Tapi masih ramai yang tidak tinggalkan maksiat.
Jadi, selain dari ancaman azab-azab yang sangat mengerikan itu, saya ingin mengajak kita kepada menghindar maksiat dengan menginsafi bahawa kita sudah terlalu banyak berhutang kasih kepada Allah. Sangat banyak. Kasih Allah kepada kita bukan sekadar semasa kita hidup, bahkan sebelum kita hidup dan selepasnya.
Diriwayatkan oleh Saiyidina Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda,"Tatkala Allah menciptakan makhluk, Allah telah menuliskan dalam kitab catatan-Nya yang berada di sisi-Nya di atas arsy bahawa sesungguhnya kasih sayang-Ku mengalahkan murka-Ku" [riwayat Imam Muslim].
Sahabat-sahabat, tergamaknya kita membalas kasih sayang Allah dengan kemungkaran. Hamba apakah kita ini?
- Artikel iluvislam.com