"even if the ocean were inks for the words of my lord, the ocean would be exhausted before
the words of my lord were exhausted"


As Salamualaikum...

Pertamanya aku bkn la seorang yg berilmu kalau nk ckp pasai ilmu.. tp boleh la sket2... h0h0i..
Aku yakin mesti semua org x setuju ngn tajuk yg aku letak tu.. haha.. bkn pa.. aku tgh bebai dok study ni.. maklumlah.. musim2 exam cmni... hahakz..

sapa kata ilmu xpenting?? sapa kata..
aku x kta.. haha.. aku tulih... *b0o0o*... tp sejauh manakah penting nya ilmu ni..??

Zaman Nabi Musa , Isa dan Muhammad

Ya.. sapa xtaw zaman nabi2 ni.. byk sejarah pasai nabi2 di sebut dlm quran..kisah tentang mukjizat2.. kisah puak2 pelampau.. puak gay tp x ok... puak2 kera.. dan mcm2 lg...
tp kita kena igt.. sejarah2 yg diceritakan dlm quran bkn mcm buku sejarah sasbadi spm mahupun pmr.. bkn juga bed time story yg sia2.. bkn sj2 Allah letak sejarah nabi2 ni dlm 'manual' mesin bernama manusia ni.. tp semua ada makna.. betoi.. ada makna.. bukan mkna cm lm quran tafsir tu...haiya.. *tepuk pala*
tp ada maksud tersirat... jeng3x~~~

Zaman nabi Musa quran menceritakan bagaimana mukjizat Nabi Musa menewaskan ahli2 sihir Firaun mesir tyme tu... eh?? kenapa guna ahli sihir.. awat x suroh tentera biasa ja p..???

Gerak Khas!!! h0h0..

aha... sbb time tu.. ahli sihir merupakan golongan yg elit aka SWAT ataupun GERAK KHAS.. profession ke-ahli sihir-an juga merupakan bidang kepakaran org2 mesir pd zaman tu... jd sapa2 yg dpt jd ahli sihir dh tentulah org2 yg sgt hebat..
Jd utk menunjukkan kehebatan Allah.. maka Allah dtgkan mukjizat berbentuk sihir utk menewaskan ahli2 sihir td ni.. maka hairan dan takjub lah ahli sihir td bagaimana Nabi Musa dpt menewaskan mrk dgn mudah.. maka beriman lah mrk semua dgn agama yg di bawa Nabi Musa.. ( boleh rujuk As-Syua'ra 32-51)




Zaman Nabi Isa pula lain cerita nya,, ummat pd waktu tu ditimpa byk penyakit.. dan penyakit plg femes adalah penyakit sopak..kira2nya mcm AIDS la ni la..  ya... pd zaman tu... muncul byk pengamal2 perubatan aka doktot mahupun bomoh.. mrk2 ini di pndg tggi oleh ummat pd zaman itu.. Maka Allah tunjukkan lg kekuasaanNya dgn mukjizat yg dpt menghidupkan org mati ( ada perbahasan sedikit di sini ) dan juga menyembuhkan penyakit sopak melalui nabi Nya Isa.. sudah tentulah situasi ini memberi tamparan hebat kpd2 doktot2 td.. Isa yg tidak berbapa mampu menyembuhkan penyakit yg selama ini tiada penawar bahkan dpt menghidupkan org yg sudah MATI!! .. pasti dy bkn calang2 org!!.. pasti Tuhan yg disembah nya juga bkn calang2!!



Al Quran~~
Mcm mana pula zaman nabi kita Muhammad SAW ?... sapa taktaw kan.. mukjizat terbesar kita.. Quran..
jd bagaimana quran muncul sbg sesuatu yg menggemparkan umat Arab pd zaman tu??... rasa2nya ramai dh taw.. umat Arab pd zaman tu sgt mengagungkan syair2 mrk...org2 yg pndai bersyair ni dianggap golongan yg cerdik pndai... syair siapa yg terbaik akan digantung di kaabah.... bkn setakat org2 arab di Mekah sj yg dpt baca syair depa tu.. bahkan seluruh dunia.. xkan dh lupa kot.. kan kaabah dh mnjd tmpt tawaf sejak dari dulu lg.. smpai Abrahah pn jeles.. Tiba2 Allah mendatangkan Al-Quran yg dibawa oleh Si Muhammad yg buta huruf dan xtaw menulis .. datangnya dlm keadaan yg sgt lengkap, susunan ayat2 nya sgt indah.. bahkan lebih indah drpd mana2 syair yg ada pd waktu.. bkn takat tyme tu ja.. smpai la ni... fuy0o0o...
maka Muhammad juga bkn calang2 org.. pasti ada sesuatu pd sosok yg bernama Muhammad ni..


Jd apa yg Allah nk tunjuk kt kita drpd kisah2 kt atas ni...??
melalui mukjizat2 yg Allah bg kpd setiap nabi pd zaman2 terntu.. knp mukjizat2 mrk berbeza?
 
haha... x lain xbkn... Allah nk tunjuk kt kita apakah kunci kejayaan sesuatu ummat..
zaman nabi Musa dgn mukjizat tongkat nya.. zaman nabi Isa dgn mukjizat kesembuhannya.. dan zaman nabi Muhammad dgn mukjizat ILMU nya..
Knowledge is power!

Ya!!  ILMU!!
ilmu adlh kunci kejayaan ummat kita Ummat Nabi Muhammad.. Ummat Akhir Zaman..
cuba kita tgk.. sejak dari dulu lg.. negara mana pun yg mendahului dlm bidang pendidikkan msti akan memimpin dunia.. sapa x knai bangsa Israel.. bgsa plg pndai di dunia.. bangsa Jepun.. org2 Barat..
sbb apa depa maju?? sbb depa memegang kunci yg Allah letakkan utk berjaya.. sama lah jugak pd waktu kegemilangan ummat Islam.. ( aku xmau kata pd kegemilangan Islam... sbb Islam x pernah jatuh.. Islam sentiasa tggi.. cuma ummat nya sj yg jatuh ) ummat Islam pd waktu tu sgt menghargai ilmu.. lahir mcm2 tokoh2 yg mana aku x gadoh nk sebut kot.. ramai yg dh taw...

ilmu... tp ilmu yg mcm mana yg kita nak pegang??




Salah faham tentang ilmu

aku igt lg pesan ust Redho waktu kt INTEC dulu... lebih kurang mcm ni la dy pesan..

" Ilmu Allah terbahagi dua...satu syariatullah satu lg sunnatullah... ustaz mendalami bidang syariatullah.. bidang entorang (korang) sunnatullah... dua2 ilmu Allah..."

pernah dgr ilmu dunia?? ilmu akhirat??

"belajaq ilmu ni bkn ada pekdah pn... ni ilmu dunia semua ni.."

terus terang aku ckp.. aku x percaya mnda2 tu.. semua ilmu dari Allah... cuma pecahan dy ja yg berbeza.. terpulang kpd kita bagaimana nk memanfaatkan ilmu tu utk beribadah kpd Allah...

bila la aku nk ada stetoskop sniqi..~~ hurmm

sapa kata belajaq ilmu kedoktoran x dpt pahala??
sapa ckp belajaq ilmu kejuruteraan tu ilmu dunia semata2??

aku taw.. msti ada yg dok loyaq buqok... "x kena blajaq ka ilmu nk smyg.. posa.. zakat... bla3..."

oh brader... tu ilmu fardhu ain.. wajib la kita blajaq... ngok.. yg aku dok sembang ni yg fardhu kifayah.. aiseymen... eeii.. aku tgn kan jugak kang... yala.. kata org.. kalau syg tgn2kan.. nk try??

yezza.. walau bidang apa pn yg kita msk.. igt.. semua ilmu dari Allah.. jgn sskali pndg remeh ilmu.. don be belagak ma fren.. u blajaq tggi2 tp x dkt dgn Allah x guna...
berapa byk org2 yg blajaq tggi2 ni jauh dr Allah?
makin tggi dy blajaq.. makin blagak pulak.. amboih~~..
berapa byk pulak org agama yg menyeleweng??
berapa byk pula org agama zaman skrg ni merupakan org2 yg beragama??
kedua2 ilmu ni perlu bergerak secara sinergi.. dua2 perlu kita dalami.. sbb tanpa slh satu.. maka pincang la ia...

kpd yg mendalami bidang syariatullah:

" Hampa bidang ampa.. aku bidang aku... jom sama2 kita expert bidang masing2!!! pasni kita sumbang pd ummah!!"

hahakzs.. smgt tetiba lak aku nieh.. padahal malas gak.. h0h0.. be.... ru.... bah....!!! jd super saiya!! yosh!!

Batas ilmu

 manusia ni ilmu secotet ( membawa maksud yg sgt sikit ) ja... otak kita ada batas gak... cuba try nieh!

David says: 'Every man is a liar!'
Is David telling the truth or is he lying? If it is true that every man is a liar, and David's statement, "Every man is a liar" is true, then David also is lying; he, too, is a man. But if he, too, is lying, his statement: "Every man is a liar," consequently is not true. Whatever way you turn the proposition, the conclusion is a contradiction. Since David himself is a man, it follows that he also is lying; but if he is lying because every man is a liar, his lying is of a different sort….. bla3...

mcm mana dgn yg ni plak...

 “The statement below is false."
"The statement above is true."

bahasa melayu plak...

Dalam filem XX Ray arahan Aziz M Oman, beliau telah pergi ke masa silam dan berjumpa dengan Hang Tuah dan sempat memberi idea, “Tak kan melayu hilang di dunia”, dan Hang Tuah yang tak pernah dengar ayat ini kagum dan menyebut berkali kali, Jadi ini bermakna idea itu datang dari Aziz M Osman yang dapat dari membaca sejarah melayu yang kata itu dari Hang Tuah, jadi, dari mana idea itu datang? Dari Aziz M Osman? Atau Hang Tuah?


haha.. pening kan??? mcm mana.. ada rasa cm pening2 lalat dak pala tu?? x pening?? tipu~~~~~ (=.=)
buat pengetahuan semua mnda2 mcm ni dinamakan paradox..dan mnda2 paradox ni la org2 kapiaq ataupun atheis dok guna nk persoal tntg Islam.. paradox tu apa?? cari la sniqi kt pak cik google.. 

tgk.. betapa terbatas nya pala otak kita... ni baru sikit... mcm mana plak kalau mnda2 mcm alam ghaib.. syurga neraka.. alam kubur.. tuhan datang dari mana?? sapa cipta tuhan?? kalau semua mnda xdak kt dunia ni.. apa yg ada??
bnda2 mcm ni kalau kita cuba pikiaq guna logik sains.. mmg cari nahas la..silap2 boleh p rumah bahagia (bkn rumah The Boyz) sbb tu.. ada sstgh perkara nabi dh ajar kita jgn tnya pasai alam roh.. zat2 Allah.. dan mcm2 lg.. sbb apa??? sbb ilmu manusia ni terbatas... ya!! TERBATAS.. dlm hal ni.. keimanan yg tggi sgt2 dituntut...

"Katakanlah wahai Muhammad ; tidak ada yang mengetahui perkara yang ghaib samada di langit dan bumi melainkan Allah..." (65:An-Naml)

okeh.. sbnrnya aku tulih semua ni bkn sbb pa.. aku tgh malas la ni... malas bkn biasa2 pnya.. tahap EXPERT pnya.. hahahaha.. harap2 pasni rajin la sket.. hahaks...

harap2 entry ni dpt bg smgt sedikit sbyk kpd sahabat sahabiah yg tgh menghadapi exam la ni... doa2 kan kejayaan km semua... AMIN...

sbg menyahut seruan kerajaan.. akhir kata dari aku..

"Bangsa Berilmu Bangsa Berjaya!!!!"



ps:  aku harap aku dh x mls2 nk study pasni
pss: dh lama rupanya aku x p klas tafakuh..tidak!!
psss: kalau ada silap2 kt mana2 tu mntk tegoq la noh..
pssss: aku cuba menulis se neutral yg mkgn.. harap2 xdak sapa2 yg beqasa.. aku tgh tegoq diqi aku sbnqnya!