right_side

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Dilahirkan pada tahun Monyet,Pernah mendapat pendidikan di Pasti Nurul Kiah, Sekolah Rendah Islam Darul Aman, dan juga Maktab Mahmud Alor Setar. Kini penulis merupakan pelajar perubatan, tahun akhir di Jordan University Science and Technology

Followers

Cer bacer ni pulak...

get this widget here
In:

Sahabat, belajarlah dari matahari



Pedang paling kuat dan tajam
adalah logam besi yang mendapatkan tempaan
paling keras pada nyala api yang sangat panas,

maka jangan kamu berharap menjadi kuat
jika tidak berani hadapi ujian dan kerasnya hidup ini

Sebatang korek api tidak akan pernah bersinar
bercahaya dan bermanfaat sebelum ia terbakar
jangan pernah harap kesuksesan tanpa perjuangan dan pengorbanan
tak akan berhasil seseorang sebelum merasakan kegagalan

Jadilah orang yang selalu memberikan kebahagian
Walaupun hanya dengan sapa, salam dan sebuah senyuman
jangan pernah serakah dan mementingkan diri sendiri
Belajarlah dari Matahari yang mampu bersinar lebih lama lagi...
Tapi dia tetap memberi waktu bagi sang bulan untuk menunjukkan diri



Sahabat....
Kemenangan adalah saat dimana kita dalam keterbatasan
tapi masih sanggup menghasilkan karya terbaik yg mengagumkan
Kemenangan adalah saat kita ikhlas memberikan jalan2 kebahagiaan
Kepada orang-orang yang begitu membutuhkan pertolongan

Sahabat....
Kemenangan adalah saat kita mampu memaafkan kesalahan
meski kita telah dikecewakan dengan begitu dahsyatnya
Kemenangan adalah saat kejujuran lebih kita utamakan
daripada mendahulukan ego dan gengsi diri sendiri
Kemenangan adalah saat kita mampu memberikan yang terbaik
meski kita dalam kondisi yang apa adanya.

Sahabat....
Jika kamu tidak tahu atau bingung
tentang siapa yang kamu sangat sayangi
ingat-ingatlah saat-saat dimana kamu berada
dalam suasana yang tidak ingin kamu kenang
disitulah kamu mengenali dirimu sebernarnya
disitulah kamu juga tahu siapa yang paling kamu sayangi




( "The best revenge is Living Well" )


Cara balas dendam terbaik adalah hidup lebih baik
dari orang yg membenci atau menyakiti kita..

In:

Pemimpin dan Pimpinan ~

gambar hiasan~


Hahaha... menarik betoi komuniti doktot2 kt irbid ni... tambah2 tahun 1.. byk hal lah!...

apa2 pn aku nk komen sikit pasai admin2 ni... adoi~~...
menurut pemerhatian aku sejak daqi tadika lg... pemilihan ketua ni ada 3 sebab..

1. boleh buat kerja

ni antara sbb utama seseorang tu dipilih jd ketua.. sama ada dy SOQANG ja boleh buat kerja ataupun org len smua TAKMAU buat kerja dan masing2 tolak menolak....ketua yg mcm ni selalu nya dilantik oleh rakan2 kwn2 ataupun org yg sama taraf dgn kita...

yg mnjd masalah nya di sini ... soal pemberian wala' kpd ketua sgt ssh nk dpt.. maklumlah sama taraf la katakan.. masing2 ada ego masing2.. mana boleh terima order daqi sama2 membe ye dok? tambah buruk lg.. bila ada satu2 pihak merasakan bahawa mrk lebih layak (aku x tuduh sapa2 noh) utk jd ketua.. ha.. pantang ada silap sikit ja mesti kena punya...

2. direspekti (haha)

ha.. ni satu g sbb.... op kosh la kan bila ditanya sapa nk dilantik msti kita pilih org yg kita hormat respek kagum dll.. walaupun kdg2 kita tataw si fulan ni boleh wt qeja ka dak... perlantikan jnis mcm ni.. selalunya berlaku antara junior dan senior.... kdg2 kenai pn dak... tgk2 cmtu... dh nmpk baik.. so kita pn lantik jala... jd masalah wala' x wala' insya Allah xdak hal..

masalah berlaku bila sekian lama dilantik.. baqu la taw.. bahawa si fulan bin si fulan ni x qeti lgsg buat qeja... abeh qosak program segala bagai.. nah.. mula la ckp2 blkg... dy ni tu x qeti.. ni x qeti.. tau order org ja...

3. (1+2)

pelantikkan jnis ni plg baguih... sng cqita kerja boleh buat.. semua org hormat... insya Allah xdak masalah...

buat sahabat-sahabat :

kategori mana pn ampa qasa admin kita ni.. bagi lah kerja sama kt depa.. depa bkn bt apa pn.. kerja utk kebaikkan kita semua jugak... kalau x mau wala' 100% pn... kerja sama pn dh cukup... igt sng ka nk buat qeja2 smua ni... sekurang2 nya igt lah bahawa depa ni dh buat kebajikkan kt kita... igt tu

Rasulullah saw. bersabda, "Sesungguhnya ketaatan itu pada kebaikan." (Muttafaq Alaih).

di sini masing2 main peranan.. aku taw.. dulu ampa smua org hebat2.. (aku org besa ja .. lalala).... org bwh main peranan org bwh.. org atas main peranan org atas... insya Allah tiba giliran kita bt qeja.. buat qeja elok2 noh...

Firman Allah, "Hai orang-orang yang beriman, taatilah Allah dan taatilah Rasul (Nya), dan ulil amri di antara kalian." (An-Nisa': 59).

Sabda Rasulullah saw., "Barangsiapa taat kepadaku, ia taat kepada Allah. Barangsiapa bermaksiat kepadaku, ia bermaksiat kepada Allah. Barangsiapa taat kepada pemimpinku, ia taat kepadaku. Dan barangsiapa bermaksiat kepada pemimpinku, ia bermaksiat kepadaku." (Muttafaq Alaih)

saudara saudari admin:
 Hakikat ketua ada kuli

saat amanah tu dilemparkan kt ampa.. waktu tu lah bertambah nya soalan Allah nk tnya ampa kt akhirat sana nnti... ketua bkn satu tugas yg mudah.. byk kerenah nak kena layan... pernah soqang kwn aku kata : " aku dilantik jadi ketua bkn sbb aku plg layak antara semua.. tapi sbb aku lah tmpt semua org bg kepercayaan"
jd.. jgn hampakan kepercayaan yg smua org bg kt ampa noh... insya Allah bt qeja lillahi ta3ala...

'kita adalah pemimpin bagi diri sendiri.. sejauh manakah anda layak jadi ketua? lihat lah pimpinan kamu yg terdekat ( diri sendiri "


p/s: sekadar pandangan picisan daqi aku .. orang biasa..
p/a : OC plak weh!! hahaha...


In:

Dia tak pernah lupa~~

As Salamualaikum...

Dalam kesibukkan menuntut ilmu.. 
kadang2 kita terlupa... 
kadang2 kita leka... 
kadang2 kita alpa...

Dia... 
Dia yg selalu ingatkan kita.. 
selalu mendoakan kita... 
selalu merindukan kita...
Dia tak pernah lupa...

Kurang apa lagi cinta nya kepada kita... 
Kurang apa lagi kasih nya kepada kita...
Kurang apa lagi sayang nya kepada kita...
Yang kurang hanya lah kita...

Ya! kita.. 
Kita ummat yang selalu lupa...








p/s: mood exam... semoga aku tidak terlalu lalai hatta dalam menuntut ilmu...
p/s: mohon doa kalian.. agar dimudahkan...

In:

Orang Tua dan Burger~~

In:

Kisah rumah





 
cerita 1
Nawal : ( meraung dan menangis ) ..nawal nak ikut mak..sob3..knp hanna boleh ikut...sob3
Mak : Dah kursus kepimpinan pengawas sekolah dia..nawal xbleh la ikut,nawal sekolah
Nawal : (dgn teresak2 ) nawal taw la sekolah..huu..tp xpa..la...na...wal..nak ikut
Mak : (hye aku pening dah budak ni duk tegheyak ) sambil berlalu ke bilik

cerita 2
Sis : Nawal duk gheyau ni paseipa ...
Nawal : Nawal nak ikut,depa xbagi p..hanna selalu blh ikut mak
Sis: haih, bukan hanna ikt mak , mak yg ikut hanna.
nawal : pasei pa mak ikut, bukan mak yg pengawas pun..sob3 (manja amat)
Sis : Mak pening dgr nawal nangeh..xkesian mak ka (tak larat layan..tukar topik)
nawal : sob3..kak ni..suka kata mcm tu..nawal sedih la nanti..
Sis : (haha..lawak la adik ku ni ) xyah p la ea..duk umah kwn kak

Cerita 3 ( hari berangkat )
Sis : nawal xgaduh nak ikut mak dah ka?
mak: elok dah pun..taw dah,dia mg saja ja cm tu awai2..jelez mak p dgn hanna..(haha)

Kesimpulan yang difahami, patutla bt perangai, jelez orang len p makan angin dgn mak..hadeii..*anak bongsu manja* (hii..mrh suma anak bongsu)
 nukilan kakak~~~
****************
watak Nawal~~ huhu....
 
rupa2 nya situasi kt umah aku masih x berubah lg... hahahahaha...

In:

Perang Saraf


fuh ni best nieh!!


" Fahmi! ang taw dak kt fb dok heboh la ni"
" La... awat plak... ?"
" Ang taw dak si Fulanah tu kata kt kita... hai ni yg aku pns ni"
" Haha.. awat dy kata pa...???"
" Ada ka patut dy kata kita bla3... ila 25iril 2yat...."

perbualan ni kalau x silap berlaku kt JUST... al maklumlah tyme tu khidmat tenet kt umah aku terpotong sat.. haha... merana hidup den... tataw perkembangan semasa..

ok.. yg aku nk gtaw bkn pasai tenet.. tp pasai punca hebohnya kt satu grup ni kt fb.. situasi itu berlaku apabila si Fulanah membuat kenyataan menegur beberapa kump lelaki perkasa berkenaan aktivit fevret depa... buang masa katanya...

maka tidak dapat tidak.. kump lelaki perkasa amai yg melenting lantaran tidak berpuas hati dgn kaedah teguran si Fulanah td yg agak mencalar kredibiliti mrk... maka bermula dari situ perang saraf tercetus di dlm grup fb tersebut smpai lah ke kemuncaknya pd 7 Mei yg lalu...

maka byk lah mayat2 yg bergelimpangan.. darah2 mengalir dgn sgt deras sehingga menjadi sungai.. rumah2 bangunan hancur sana sini.. kelihatan kanak2 kecil berlari bertempiaran .. di suatu sudut kedapatan seorang ibu menangis meratapi pemergian satu2nya anaknya di pangkuan riba..

akhirnya kata sepakat telah di capai dan peperangan saraf td berjaya dihentikan... maka semenjak dari itu.. kejadian itu di beri nama sebagai "Tragedi 7 Mei" sbg memperingati peristiwa hitam dalam sejarah grup tersebut...

Simpulan Hati

semua nmpk hepi.. kecuali Di!

" weh nak mkn ktna ???" soal Haziq rakan sekelas Acap..
" hmm ntah...." balas acap selamber.. acuh x acuh..
" jom kita p mkn kt Rafi nak dak... " ajak Haziq penuh smgt..
" mmmm... tgk la dulu cmna..." respon Acap hambar...

kelihatan dari jauh Me3e rakan karib acap sejak dari tadika sedang berjalan menghampiri mereka...
" Cap!!! jom kito g makey kt Rafi.." ajak Me3e dari jauh..
" Jom2!! ... aku mmg tgh dok lapaq ni...." jawab acap penuh smgt...

utk menegur manusia bkn lah mudah.. tak semua manusia mahu menerima nasihat drpd org lain... apatah lagi teguran.. dlm situasi ni sndiri kita dh boleh nmpk... perkara yg diajak sama.. tp cuma pengajak nya sahaja yg berbeza... acap lebih memberi respon kpd rakan karib nya padahal Haziq di biar begitu sj... maka disini kita dpt melihat betapa jambatan hati itu sgt pntg... sbb itu.. apa2 pn.. ukhuwwah perlu di bina terlebih dahulu... baru lah proses amar ma3ruf dan nahi mungkar dpt berjalan dgn lancar...

ini tidak, baru kenal sehari... sudah menegur itu dan ini.. masakan org tidak lari..
tp jgn lah maksiat di depan mata.. buat x peduli pulak!!

Bahasa dakwah

"Serulah manusia kepada jalan Tuhanmu dengan hikmah dan pelajaran yang baik dan bantahlah mereka dengan cara yang baik. Sesungguhnya Tuhanmu Dialah yang lebih mengetahui tentang siapa yang tersesat dari jalanNya dan Dialah yang lebih mengetahui orang-orang yang mendapat petunjuk." (An-Nahl, ayat 125).
 
semua sudah maklum mengenai ayat ini... kita kena igt... teguran yg menyakitkan hati hanya akan menutup pintu hati.. sedangkan hati adalah sasaran... sekiranya pintu hati sudah ditutup.. bagaimana mad3u mahu mndgr teguran... 
teringat kata2 ust Hasrizal.. pendakwah skrg ini harus pndai menggunakan bahasa2 cinta... bkn yg dok ngorat org nuh... mksd nya bahasa2 yg indah... cth yg diberi mengenai seorang atheis dan paderi..
" aku tidak akan pernah percaya kepada Tuhan" ... melihat kenyataan itu paderi itu mnjwb.. " ttp ssghnya Tuhan tetap percaya kepada kamu"  tacing w0o ayat dy... hehe..

seeloknya elakkan mengeur menggunakan tulisan.. kerana nada nya tidak dpt ditafsir... mudah shj utk org melenting...

Benarkah mahu berdakwah?

Menjawab pada persoalan di atas.. benarkah kita mahu berdakwah.. ataupun mahu menunjuk hebat.. menunjuk hero di depan org ramai... bahawa kita lah yg paling siqoh...? kita yg plg byk ilmu ? tak pernah buat salah dan silap ? 
akhirnya diri sendiri berasa hairan.. beribu ayat sudah dipetik.. beratus hadis sudah dibaca.. mad3u masih macam tu juga... semuanya seolah2 sia2 belaka...

Diriwayatkan dari Amir al-Mukminin (pemimpin kaum beriman) Abu Hafsh Umar bin al-Khattab radhiyallahu’anhu beliau mengatakan : Aku mendengar Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Sesungguhnya setiap amalan harus disertai dengan niat. Setiap orang hanya akan mendapatkan balasan tergantung pada niatnya. Barangsiapa yang hijrah karena cinta kepada Allah dan Rasul-Nya maka hijrahnya akan sampai kepada Allah dan Rasul-Nya. Barangsiapa yang hijrahnya karena menginginkan perkara dunia atau karena wanita yang ingin dinikahinya, maka hijrahnya (hanya) mendapatkan apa yang dia inginkan.” (HR. Bukhari [Kitab Bad'i al-Wahyi, hadits no. 1, Kitab al-Aiman wa an-Nudzur, hadits no. 6689] dan Muslim [Kitab al-Imarah, hadits no. 1907]).
 
niat merupakan kunci pada setiap amalan.. kadang2 kita sendiri tidak sedar apa niat di hati yg sbnrnya... oleh itu.. selalu lah berdoa kpd Allah agar dithabatkan niat hanya kepadaNya.. sungguh Dia lah yg membolak balikkan hati manusia....

Melihat apa yang ditegur
" Hek eleh sejak bila jadi pak lebai plak ni nk tegoq2 aku..."
 
" Ang ngaji pn x abeh g nk tegoq aku? "
 
ayat biasa bukan...?
 
ego.. takbur.. 3ujub...

penyakit hati yg sgt bahaya...  semua nya salah.. semuanya tidak kena... semuanya tidak layak utk menegur.. xkan nk tggu Nabi yg ma3sum tegur baru nk berubah ?

lihat lah pada APA yg ditegur... bukan pada SIAPA yg menegur... berlapang dadalah.. mengaku salah tak semestinya hina... sedangkan Saidina Omar amirul mukminin seorang khalifah pinta di tegur... inikan pula kita... ye dok ?


Kesimpulan
Telah dilaknat mereka yang kafir daripada Bani Israel melaui lidah Nabi Daud dan Isa bin Maryam. Yang demikian itu disebabkan mereka menderhaka dan selalu menceroboh. Mereka sentiasa tidak berlarang (sesama sendiri) perbuatan mungkar yang mereka lakukan. Demi sesungguhnya amatlah buruknya apa yang mereka lakukan. (Al Maidah 78-79)

hiduplah kan lah budaya tegur menegur... tidak perlu berasa diri tidak layak...
 
 
bukan kah kita semua Da'ei ??


p/s 1 : sedang dalam fatrah exam.. sekiranya berkelapangan.. doakan lah yg terbaik...
p/s 2 : watak2 diatas hanya lah pinjaman semata2...
p/s 3 : terima kasih kepada yg menegur...