"Allah tidak membebani seseorang melainkan sesuai dengan kesanggupannya." 
[Surah Al-Baqarah, 2: 286]
As Salam.

Semenjak dua menjak tiga menjak ni banyak plak kawan-kawan ditimpa musibah. Dah macam sumpahan (baca : takdir) plak. Ada yang tercabut lutut ( ACL tear) , ankle terpeleot, ada yang demam teruk, terlepas exam, diuji dengan pelajaran dan macam-macam lagi.

Dah aku pun terlibat sekali injured. Mengada-ngada ja sebenarnya~ hahaks.

Kadang-kadang aku cuba bayangkan aku ditempat mereka. Yalah~ cuba bayangkan lutut aku cabut, bayang tak cukup makan macam di Syria, bayang tiap-tiap hari dengar bunyi bom, peluru-peluru main aci ligan atas kepala. *peluh

Aku cuba bayangkan tapi aku tak nampak muka aku disitu. Dalam erti kata lain aku tak yakin aku mampu ikut diuji macam mana mereka diuji. Kalau betul aku diletak disitu entah apa jadi dengan aku.

Betullah manusia itu diuji mengikut kemampuan. Mula-mula kita kurang nampak. Tapi bila kita tengok balik orang-orang yang diuji ni, kita boleh nampak kenapa si fulan ini yang dipilih Allah. Kenapa ujian yang 'ini' jadi dugaan untuk dia. Dia diuji memang sebab dia 'layak' diuji. Dan hanya orang-orang yang layak saja yang akan dapat ujian ni semua. 

Bersyukur kerana aku tidak diuji dengan ujian yang tidak layak aku diuji dengannya.

Bunyi macam pelik sikit, tapi harap pembaca dapat faham.

Adios~

p/s: skill menulis aku dah busuk. harap tiada yang pemsam.
p/s: aku dah terjebak dengan Running Man harap ada rakan yang selamatkan aku.