Butang proceed ditekan penuh debaran...

Huh? Biar betul?? Banyak nya salah...

Mata ditenyeh2. Seakan tidak percaya.
Soalan yang disangka senang rupa-rupanya tersirat seribu helah...

Dengan hati yang dipujuk redha aku melangkah keluar dewan. Kedengaran bunyi riuh dari luar sana. Masing-masing bertukar markah. Satu ritual yang dianggap biasa.

Sampai giliran aku..

" Weh! ang dapat beqapa?? "

Soalan yang tak enak dijawab walau dalam apa keadaan sekali pun. Kalau tengah score mesti tengah fikir macam mana nak cover happy. Tapi malangnya tidak kali ini.

" Ada la.. biasa-biasa ja..." sambil tersenyum

" Eleh ko mesti score kan..??"

Erk~~  Hati ditusuk sembilu...

" Tak ada lah.. biasa-biasa ja...." masih cuba senyum...

*****

" Alang-alang ang dah bukak quran ni aku nak tanya ang satu menda lah..." kata seorang sahabat.

" Huh? ang nak tanya apa...?? "

" Ada satu hukum tajwid ni aku nak tanya ang... bla3x.."

" Err..."

*****

" Weh ayat apa tah yang cerita pasal sembelihan ahli kitab tu?" satu soalan terbit dari seorang sahabat kepada sahabat yang lain sewaktu bersarapan di kafe.

Burger yang 'empuk' tu aku baham penuh selera sambil cuba-cuba memikirkan. Hurmm macam penah hafal ja ayat ni. Aku berenang-renang dalam kotak fikiran. Mencari-cari memori sendiri.

Kosong.

" Ermm entah la.. aku pun tak ingat..." kata sahabat yang disoal " cuba tanya Fahmi...!"

Erk?  ???       =.='

*****

Dalam situasi-situasi ini ada satu persamaan. Iaitulah jangkaan orang terhadap aku. Mengjangkakan sesuatu dari aku. Jangkaan yang bukan biasa-biasa malah yang hebat-hebat belaka yang jauh luar dari kemampuan aku.

Selalu aku tercungap-cungap mengejar ekspektasi masyarakat sekeliling. Mengharapkan yang baik dari aku. Yang sempurna dari aku. Sedangkan apa yang mereka harapkan meleset jauh. Jauh! Aku tak la sebaik yang mereka sangkakan.

Sebenarnya aku dalam proses. Proses merangkak mengejar kesempurnaan yang tidak akan dapat kucapai. Tapi hanya dengan meletakkan kesempurnaan sebagai matlamatlah baru aku dapat terus melangkah. Kerana aku tahu aku tidak akan pernah sempurna. Maka usaha itu tidak akan pernah berhenti.

Kadang-kadang aku menjadi gerun apabila memikirkan apakah harapan masyarakat yang lebih luas di luar sana. Tambah-tambah sebagai seorang bakal doktor (insyaAllah) dari timur tengah. Aku yakin mereka tidak sekadar mengharapkan kita sebagai perawat jasmani. Malah lebih dari itu pengubat rohani. Apakah aku mampu memenuhinya?
Apakah kita mampu memenuhinya?

Muhasabah untuk diri dan sahabat-sahabat seperjuangan..

p/s: alhamdulillah 2nd exam aku ada peningkatan.. ho yeah~~