right_side

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Dilahirkan pada tahun Monyet,Pernah mendapat pendidikan di Pasti Nurul Kiah, Sekolah Rendah Islam Darul Aman, dan juga Maktab Mahmud Alor Setar. Kini penulis merupakan pelajar perubatan, tahun akhir di Jordan University Science and Technology

Followers

Cer bacer ni pulak...

get this widget here
In:

Tika dan Waktu itu...

created by Mal0


As Salam...

Tarikh: 26/12/2010

Masa : 1.11pm

Kalian tahukah tarikh apakah itu??

Kalian tahukah apa yg bakal berlaku lebih kurang 2 jam selepas itu??

Ya.. kpd warga Irbid terutamanya kanak2 tahun 1 JUST sgt menggeruni tarikh dan waktu itu..



Kerana apa??



Mengapa??



Sebab apa??



Kerana pd waktu itulah adalah tika dan waktu nya utk kanak2 tahun 1 JUST perubatan mahupun pergigian akan mendaftar subjek2 utk semester ke 2..

Waktu itulah yg akan menentukan corak hidup.. kitaran biologi.. bangun dan tidur..jadual bermain bola.. malah corak pemakanan mereka2 ini.. membawa kpd selera mrk.. dan berkemungkinan besar boleh memberi kesan kpd berat badan.. x kurang juga mungkin terdapat sesetengah drpd mrk akan berubah wajah! * ??? *

kanak2 td mungkin akan berubah mnjd figure2 yg sgt ganas bagaikan raksasa mahupun incredible hulk.. xkira lelaki mahupun perempuan.. syabab atau akhawat..mrk mementingkan diri sendiri.. tikam kawan dari blkg.. mencuri jadual kwn2..menyebarkan berita palsu.. dan lain2 lg..

Tidak kurang juga yang membuat latihan menaip dgn pantas.. menambah kelajuan internet..membeli keyboard baru.. melakukan tekan tubi dgn hanya dua jari.... dan meminum barbican utk mndpt tenaga berlebihan

Yah.. itu lah yg berlaku kpd kanak2 ini..
Pun begitu , kbykn mrk diramal akan kmbali normal selepas segala nya telah selesai..
Akan tetapi... dijangka.. terdapat segelintir yg akan gagal berbuat demikian lalu terikut2 dgn perangai jahat mrk sblm itu.. x kurang juga mrk2 yg akan mengalami sindrom2 kemurungan , tidak byk berckp, mkn nasi Taj Mahal hnya stgh pingganm apatah lg nasi bwh tanah dan sebagainya..
Hanya doa dan nasihat shj mampu diberikan kpd mrk.. Selebihnya begantung pd diri sndiri..


Kpd yg membaca post ini selepas waktu dan tika itu.. TAKZIAH dan TAHNIAH diucapkan..


0h sblm terlupa.. dlm kbykn kanak2 td... hanya seorang shj yg tidak mengalami sindrom2 di atas.. malah sempat lg menulis blog.. hahahahaha  hahahaha hahahaha

Siapakah beliau??

jeng3x!!

adios!!!

In:

B0o0o.. Ang soghang pelik!!

As Salamualaikum...

h0h0i.. bila la aku nk dpt merasa kusyen cm ni..

Kisah bermula masa lecture Chem td... huhu.. mcm biasa la mass lecture kn.. mmg bising gila lah.. aku plak smpai awai , maklumlah pelajar cemerlang *angkat kening sebelah smbl kembangkan idung* h0h0... jd sementara menunggu tu aku pn mcm besa la.. kacau2 org la dulu.. h0h0.. mangsa utama aku dh tentu la Kamal... h0h0.. 'qarin' aku... Zaper?? aku x bqani kacau.. haha.. dy pelangkung aku mampoih...

Yah! x lama kemudian Dr ksyngn aku pn msk... sapa lg! kalau bukan! 

-Dr Ahmad Ajlouni-
A B C... Pandai~~~
dr kegemaran semua org la kiranya.. mengajar dgn penuh gaya dan smngt.. h0h0.. klau nk terang pasal gaya dy shj.. sehaqi pn x cukup w0o... wa ckp betoi ni.. x cukup w0o... x caya ka.. bet0i2 wa ckp skali lg bg lu olang pecaya... x cukup W0o0o!!!

maka sesi pembelajaran pn bermula lah.. dgn tajuk hot Weak Base... maka serentak dgn itu.. bermula lah aku dan alam aku sndiri... mndngr lecture dan membuat nota dgn penuh smgt dan bernafsu! huh!... sekali sekala lecture akan terhenti dgn memba2 Arab yg nk tnya soklan.. perbet0i lecturer ( bab ni mmg depa laju ).. dan org yg kluaq msk ( syukbah lain kot )... dan disbbkan ni jugak la aku jd x keruan.. bunyi sikit ja aku kaleh.. bunyi skit.. kaleh.. smpai bunyi nyamuk pn aku kaleh ( haha.. melampau )...

sat2.... ada bunyi...

*kaleh kiri*


*kaleh kanan*


*oh Azwan tgh nyanyi...*


*lega hati*

Smbg blk...
maka mcm tu la suasana lm hall smpai la waktu Dr dok terang satu part pasai weak base

" there are two types of weak bases. the first one is the conjugate base of weak acids.. and the second is....."

????????????

aku pn naik pening.. bet0i ka.. sblm ni dy ajaq strong acid will produce weak conjugate base..
argh!!...
rupa2nya aku x keseorngn...
seorang demi seorang mula mengangkat tgn... mcm besa la.. kn aku kata td.. bab perbet0i lecturer depa mmg laju... waktu tu mmg ramai la yg berebut2 nk pebet0i lecturer.. maklumlah masing2 nk tunjuk terer.. tegoq Dr tu.... pHD... sapa x bangga.. haha...

" no!! this is correct!!.. all of you wrong!!.. you misunderstood this!!"balas Dr smbil tersenyum..

maka doc pn terang lah apa yg x kena dan apa yg km slh paham dan aku smpai la ni x phm2 hahaha... hahahaha... hahahahahaha *ketawa dgn gaya eksyen kamen dlm crita Sin Can*

*gulp!!*
*muka biru*

*hijau*

*ungu*

*pink!!*

*sesak nafas!!!!*

*mintak nyawa!!*

yah!!.. maka org2 Arab yg ramai2 td ni mula lah menurunkan tgn satu persatu..  kejadian td membuatkan aku terpikir betapa hebat nya doc aku td... berjaya menafikan ramai org walaupun dy soqang.. walaupun semua org mengatakan dy salah  tp dy tetap teguh dgn pendirian dy... ya!.. anda mesti seorang yg hebat tatkala mengatakan sesuatu itu benar walaupun waktu tu semua org lain mengatakan yg sesuatu itu tidak benar... dgn syarat... keyakinan itu berdasarkan ilmu dan bukti yg sgt jelas...dan lecturer aku td sgt jelas dgn apa yg dy pertahan  kan... 

" Tanyakanlah kpd Bani Israel, berapa banyak bukti telah Kami berikan kepada mereka. Barangsiapa menukar nikmat Allah setelah ( nikmat itu ) datang kepadanya, maka sungguh, Allah sangat keras hukuman-Nya" 211 Al-Baqarah

  jgn lah kita jd seperti kaum Yahudi dan Nasrani.. berapa byk bukti dan tanda kekuasaan Allah terbentang luas kpd mrk.. tp syg.. seribu kali syg.. mrk tetap berdegil...

" Dan apabila dikatakan kepada meraka, "ikutlah apa yang telah diturunkan Allah," mereka menjawab, "(Tidak!) Kami mengikuti apa yang kami dapati pada nenek moyang kami ( melakukannya)." Padahal, nenek moyang mereka itu tidak mengetahui apa pun, dan tidak mendapat petunjuk" 170 Al-Baqarah

satu lg ibrah yg dpt aku amek td.. lecturer aku td x mudah terpengaruh dgn hujah2 yg cuba dikemukakan oleh org lain...  ala... isi karangan time PMR dulu... 'pengaruh rakan sebaya'
cuba kita fikir blk....
berapa ramai yg x jd berubah sbb kata2 org lain... sbb perlian org lain.. sbb pndngn sinis org len.. sebab majoriti ( ni punca utama nieh! ) x buat apa yg kita nk buat... dan mcm2 lg lah...

" fuy0o ang ni ckp dh mcm ustaz aku tgk"
" cewah!! baca quran nmpk.. dulu x pernah nmpk pn bukak quran"
"sejak bila ko jd baik ni... hahahahaha"
" alah.. xyah pakai tudung ah.. panassss"
"ko sorang ja pakai tudung labuh.. x segan ker... sini mana ada ustazah cm ko.."
yup.. mcm ni la kot cth2 nya... aku taw... ramai manusia kt luar sana nk berubah... tp kbykn nya takut dgn ayat2 mcm ni lah.. x kurang jugak yg takut hilang kwn... takut keseorangn..
dun wori ma frens!! wt x peduli ja... teruskan niat anda!!! 
* sambil berdiri tgn kiri di pinggang , tgn kanan menunjuk ke dpn dgn jari telunjuk*.. hahaha.. 0ops! *katup mulut!*

jgn malu jgn segan... anda boleh lakukannya.. hehehe.. jgn takut hilang kwn.. kalau ampa semua berubah ke arah kebaikkan insya Allah.. kwn yg lebih baik akan muncul.. 
kpd membe2 yg ada kt Joden ni.. amek la kesempatan dgn biah solehah yg ada kt sini utk berubah.. supaya nnti bila blk Mesia kita dh x kekok utk berubah...
tetiba lak terigt membe2 kt Mesia.. w0i!!! ampa sihat ka!!!....

*tok3!!*

haha.. jiran sblh katok dinding...

huhu.. dh lewat~~

nk sambung study..
bab Weak Base!... hehehe...

Adios!

As Salamualaikum...


ps: soqa Azwan sedap w0o..
pss: credit to Dr Ahmad Ajlouni lecturer fevret aku!! 
psss: sdg pening2 lalat.. final exam dh dekat.. doa2 la n0h..
pssss: kpd yg tataw apa2 sal Weak Base.. aku pn sama!!!

In:

Selamat Hari Lahir

As Salamualaikum...



Allah selamatkan kam0o0o0o~~~
Allah selamatkan kam0o0o0o~~~
Allah selamatkan Che Norliah Bt Saad~~~
Allah selamatkan kam0o0o0o~~

Ucapan Selamat Hari Lahir ini ditujukan kpd mak yg la ni dok ada kt umah...
Dgn ucapan: " Udoh2 le blogging tu.. huhuhu"

Apa khabaq mak?? sehat??
Masih aktif mencubit?? hehe..
Cik kt sini sihat2 sj.. bdn pn k0i gemok...

Mak nak hadiah pa?? 
cik taw mak suka mkn coklat..
Tp coklat sini x sedap la... hahaha...
lg pn coklat menggemukkan.. kn kn kn ?
cik tgh blur ni nk bg hadiah pa.. 
Menantu?? h0h0h0h0  *gedik*
apa kata mak wt request.. hehe
tp jgn mahai sgt~~  kedekut~~
hehe..

Adios~~



In:

Nasib Sang Lelaki

Assalamualaikum... 
aku pn tataw apa kena dgn aku mlm ni.. tgh dok syok2 melukis report lab... tiba2 dpt satu ilham plak...

*bangga diri*
 
Ntah mcm mana.. aku qasa cm nk buat puisi plak.. *gedik* eh org pggl puisi ka.. ntah aku pn tataw...
h0h0.. memandangkan aku beginner lg dlm arena sastera ni.. ampa semua jgn gelak n0h.. h0h0h0..
mana taw.. kot2 nnti aku leh ganti Pak cik Samad kita

* x mgkn =.= *

 okeh.. semoga hasil merapu aku ni dpt mmbuat ampa berfikir sejenak...




Lelaki layaknya seperti sperma
Diciptakan dengan kelebihan mitochondria
Agar banyak tenaga simpanannya
Banyak dugaan yang perlu ditempuhnya

Yang lemah akan kecundang
Hanya yang tidak berputus asa akan menang

Bergerak bermula bersama teman 
Sama jaguh sama mapan
Penuh semangat penuh harapan
Agar sampai ke tempat impian

Mana satu pilihan anda???


Sampai akhirnya ke satu persimpangan
Masing-masing mula kebingungan
Mahu pilih yang kiri atau yang kanan
Maka bermulalah peranan Syaitan

Sebelum dilepaskan diberi pesan
Pilih yang kanan pilih yang kanan
Namun Syaitan memberi hasutan
Jangan ke kanan jangan ke kanan

Masih berlum terlambat...


Yang kiri semakin sesat
Hanya segelintir ke pangkal jalan
Yang kanan semakin ligat
Terus maju terus kehadapan

Akhirnya sampai ke tempat impian
Masing-masing menyimpan harapan
Berdebar-debar menunggu keputusan
Agar diri sperma pilihan



p/s : mgkn pasni buat pasai pmpuan plak kowt.. huhu~~
     : sebarang kritikan membina tersangatlah di alu2 kan..

In:

Bajet Smart r Ang Nie.. Cermin Diri Tu Dulu..



As Salamualaikum... Hai!!!

Keif Sahhatku??? Quwaiyyis Wallala'a??Atamanna 3alaikuu daiman fi sihhah wa 3alfiah insya Allah..

Irbid pd mlm ni tersgt2 la sejuk...
Aku pn tataw nk wt cena.. Dh nk dkt stgh jam aku bertapa kt dpn Sobah.. msk blk ja terus sejuk blk... haiya.... 0h haba.. kemana kah dikau menghilang.... Nmpk nya terpaksa la beli selimut letrik.. h0h0 ( aku promote ni weyh!!! )

Alahai~~~ lari topik plak.. mntak maap la noh.. mmg aku sengaja.. h0h0i..



Tersebut lah kisah...
Pada zaman dulu2.. Kedapatan seorang bdk bernama Ali B Abu... bdk ini lahir dari keturunan yg baik2.. Bapak nya merupakan seorang ustaz yg ternama.. Ibu nya pula merupakan seorang ustazah yg ternama.. Kiranya ternama belaka lah mak ngn bapak dy... maka tidak dapat tidak Ali ni mewarisi kewibawaan dan kewarakan sbg mana ibu dan ayah nya...
Di sekolah Ali merupakan seorang pelajar yg sgt disegani lantaran ilmu agama nya yg sgt tinggi.. Beliau juga di respekti oleh guru2 dan juga rakan2 sebaya nya dan mrk mnjd kan Ali sbg cth..
( cewah cm perfect gila plak Ali ni.. hahaha )

 Maka... nak dijadikan cerita... pd suatu hari...
Sewaktu Ali sdg enak menikmati Ais Kerim pd musim sejuk berseorangan.. " alahai plastik ni.. lupa plak dh nk buang td... argh! aku buang kt sini ja la.. bkn org taw pn... lg pn kt sini mmg dh byk sampah"monolog Ali ( idea drpd syaitan la ni)...
Kelakuan Ali td disedari oleh seorang bdk hingusan bernama Nyunyu.. Lalu atas rasa kesedaran yg amat tinggi di dalam hati nya.. tanpa berlengah Nyunyu pn terus menuju ke arah Ali lalu menegur beliau dgn loghat utaranya " mntk maap bang.. saya ni bkn apa.. nk tegoq sikit.. apa kejadah nya abg buang sampah meqata2 ni.. adlh sgt tidak elok dan tidak beradab sekali abg wt cmtu.."
Ali berasa tersentak dgn teguran yg dilontarkan oleh Nyunyu si bdk hingusan td.. Ego nya mencanak naik.. masakan org sehebat dy ditegur oleh kanak2 hingusan cm ni " amboi3.. bdk ni.. hingus meleleh lg nk tegur aku plak.. kaler ijau plak tu"getus hati Ali..
Melihat Ali tidak berkata apa2 Nyunyu pn smbg berbicara " Kebersihan kn sebahagian drpd Iman ,  jgn la dok buang smph merata2.. " Ali sudah tidak tertahan lg.. " Eh bdk! aku tahu la semua tu.. x pyh nk tegur aku..kau tu bdk lg .. x pyh nk tegor2 aku.."  Yah disebabkan ego yg terlalu tggi.. Ali memekakkan mata.. membutakan telinga.. pntg maruah nya dirobek2 sedemikian rupa.. maka berlalu lah Nyunyu dgn perasaan kecewa..  ( sian kt Nyunyu )

Sian Nyunyu...


Kpd semua pembaca sekalian.. pernah dak ampa semua melalui peristiwa ceni.. ataupun melihat peristiwa cmni.. pernah dak???

Pernah dak tyme kt skolah dulu2 ada adk2 tegur slh kita? Dpn kwn2 plak tuh..
Apa kita rasa erk?? Malu kah?? Marah kah?? Terkilan kah??
Ataupun kita kaver dgn berbagai helah " alah aku sj ja wt ceni.. ang apa taw.." " eh bila aku ckp mcm tu?? " " ang silap org kot "
h0h0.. i know la my brother n sister.. bkn sng kn kita nk terima teguran drpd org.. tmbh2 drpd ssorg yg kita rasa x layak tuk tegur kita.. x kira la muda dr kita ka.. yg drpd sekolah biasa2 ka ( mntg2 dy skolah agama ).. ataupun org tu kita rasa x cukup wara' ka.. dan mcm2 jnis manusia lg lah.. walaupun apa yg dy tegur tu betul.. tp disebabkan ego.. kita x mau terima...

Kamon my fren.. x kira la dy tu mat rempit ka.. kaki botoi ka.. penipu besaq ka.. pengemis ka.. kalau apa yg tegur tu betoi apa slhnya kita terima kn..?? Siapa yg menegur tu x penting , tp apakah yg ditegur itu lah yg msti kita cakna.. Takkan nk tggu manusia sesempurna Nabi kita tegur baru nk terima kowt.. ssh la cmtu kwn...

Kpd Nyunyu meh abg Fahmi nk tegoq sket..

 "...sekiranya kamu bersikap keras lagi berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri darimu...." (Ali 'Imran : 159)

Nk tegoq org ni kena guna bhsa lembut.. bkn cm mak nyah la.. lembut tu mksd nya x menyakitkan hati.. x terasa.. dan sbg nya lah.. maklumalah.. manusia ada ego masing2.. tmbh2 pmpuan.. ha... ni abg Fahmi x taw la nk ckp cena.. makhluk tuhan plg kompleks ( bkn seksi noh )  ni mmg plg ssh nk tegur.. h0h0.. jnji x sktkan hati sudah la..

  "berkasar dan lepas cakap dalam kritik dan memberi nasihat membawa kepada penutupan pintu hati dan telinga. sementara berlemah lembut dapat membuka perasaan untuk mendengar nasihat dan memberi kesan dalam jiwa"

sapa suka org kasaq kan?? jd waktu nk tegur tu.. hati2 sket.. takut bila hati dh sakit.. kena hantar g hospital.. nasihat x leh msk melawat.. tmbh2 kalau msk ICU.. lg la.. nasihat la mcm2 versi pn.. mmg xleh msk jugak la.. dh kritikal doktor kata.. sapa pn x dibenarkan melawat..

"Adalah lebih baik bagi saudara yg memberi nasihat (teguran) kepada saudaranya secara keseorangan (face to face) kerana yang demikian lebih berkesan dalam dirinya dan lebih selamat dari dimasuki syaitan. Benarlah kata Saidina Ali; 'nasihat di hadapan orang ramai adalah paluan' "


a'ah.. ni yg plg pntg.. bkn apa.. kdg2 mnda yg kita nk tegur ni boleh mnjatuhkan maruah.. tmbh2 kalau kita nk tegur pimpinan.. adalah lebih baik kita pilih tmpt yg tertutup.. takut2 kalau kita terlalu open.. boleh mnjatuhkan kredibiliti seseorang pemimpin tu.. maka ramailah org mula tidak mahu mmberi wala' kpd pemimpin tersebut.. kn ssh..

kesimpulannya di sini.. jom la kita saling menegur.. kpd yg ditegur berlapang dada lah.. dan kpd yg menegur berlembut lah..

Adios!!

As Salamualaikum...

Jgn pernah penat utk menegur!


p/s : artikel ni sbnrnya ditujukan khas kpd aku..yosh!!
p/s : watak dlm cerita lgsg x wujud atas muka bumi ni.. sekadar pnjmn nama shj..

In:

Pendapat Kita atau 'Pendapat Tuhan'





Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah. Al Baqarah:216)



As Salamualaikum
  
Pa habaq semua!!!

haha.... buat pengetahuan semua ayat di atas merupakan antara ayat2 fevret aku dlm Quran..

eh2.. jgn salaf faham.. bkn aku ank tirikan ayat2 yg lain.. tp ayat ni ntah la cm sgt spesel.. hehe... 

seolah2 pujukan dari Rabb kt aku tatkala aku berduka lara menitiskan air mata sewaktu ditimpa 

musibah aka ujian dan tarbiah dari Allah.. 

" emo lak ang ni Pami!! "
" haha.. why not.. we human got heart.. huhu"


Yah!! dlm hidup ni byk mnda yg berlaku bkn menurut kehendak kita..kn?? kn3??

Cth nya mcm  ni la kira2 nya..
Pd suatu hari.. Si Dara ni ddatangi oleh ayahn dan ibuya.. org tuanya itu memaklumkan bahawa mrk telah menetapkan jodoh buat Si Dara ni.. malangnya Si Dara yg tiut miut comel lotey ni dh ada pakwe idaman hati sendiri.. yg mana time tu mmg xdan chance la nk compete dgn lelaki pilihan mak bapak Si Dara ni yg sememangnya seorang yg soleh, hafiz al-Quran,hebat bersukan,cemerlang dlm akademik,bertakwa,beriman dan juga kaya raya3... maka tidak dapat tidak berkahwin la Si Dara ni dgn lelaki pilihan mak bapak dy...
maka bermonologlah Si Dara ini di dalam hati " Tuhan itu tidak adil!!.. aku tidak mencintai nya.. aku tidak akan bahagia..cintaku hanya pd pakwe ku! cinta sejati! " 

maka disinilah berlaku sedikit kesilapan.. menyangkakan pendapat nya lebih bagus dan bernas drpd 'pendapat' Allah sedangkan Allah itu lebih mengetahui apa yg lebih baik bg hambanya...

( aku olah daqi cqita I'm Not Single.. haha.. )


Nilaian hamba sgt terhad


video 


a'a.. amacam video ni.. hebat kan..

apa yg saudara2 tuan2 puan2 dato'2 datin2 tan sri2 datin sri2 rasa waktu tgk video ni...  takjub kan??
rasa cm x percaya dgn mata sndiri?? tahniah!! anda dan saya sama!!

Sedarlah..kita hanya mampu menilai sesuatu melalui satu sudut pndngn shj.. iaitu pndngn hamba.. sdgkan Allah Yang Maha Mengetahui dpt menilai baik dan buruk kehidupan kita dari segenap sudut... hinggakan sesuatu yg mustahil pd hemat kita rupa nya tidak mustahil pd hemat Allah.. suatu yg buruk pd pndngn kita sbnrnya baik utk kita.. dan suatu yg baik pd pendapat kita rupanya buruk bg kita...

Sesungguhnya hikmah Allah itu sgt luas...

Jadi sahabat2 kwn2 rakan2 ku yg mana sewaktu membaca blog ni kalau ada yg tgh dibelenggu mslh.. yg mana x puas hati dgn result periksa ka.. clash ngn awek ka ( haha.. ada ka).. duit  TERhabis blanja ka dan sbg nya lah... lilek bro!!.. be hepi.. xdak hal pnya..

igtlah Allah akan sentiasa menunjukkan jln keluar bg hambaNya yg bertakwa..
mafhum drpd ayat 2 dan 3 surah At Talaaq
Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (  yang dikehendaki ) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.


Adios!!


As Salamualaikum..........


In:

Naseb depa kaum Nabi aku!!!

As Salamualaikum...

Ya.. hari ini aku sgt panas walaupun dlm musim syita' yg super sejuk ni
aku x tahan... kena cerita jgak!! aku x keqa!!
semua gara2 insiden td... huh!!!



mula2 cmni...............



Sewaktu aku baru sj nk keluar dari pintu msjd usai solat Isyak...
tiba2!!.....
henset aku berdering...tertera di skrin henset 'biru boleh lambungku'

Nyat!

ala... nyat xkan x knai... yg comei2 haluih2.. mcm kanak2 tu

"pami.. jom kita p Irbid Mall dengaq kata ada sale"

"huh?? bila nk p?? la ka??"

"yala.. jom la"

"ang ada kat mana??"
(sebenarnya time aku aku dh nampk bdk ni.. sj nk abehkan kredit dy.. hahaha)

"aku ada kt dpn msjd ni dgn Haris"

"mana??? x nmpk pn"

"cyt!! ang sj nk peqabeh kredit aku"
(haha baqu nk perasan)

aku pn tanpa berfikir pnjg stuju jala..
lagipun 2nd exam baru ja abes.. apa slhnya kn..
tgh dok melintas tu sempat lagi aku ajak mal0 join.. haha..
maka kami berempat pn dgn kaki yang gagah ,melangkah pergi ke Irbid Mall yg sgt 'canggih' tu

hambar~~~


.......................................

( cerita tentang Irbid Mall terpaksa dibuang setelah ditapis oleh Lembaga Kami X Suka Cerita Boring kerana dikhuatiri boleh membawa kpd simptom 'bosan menguap lalu terkulai layu di bawah hirom')



yah di sini kisah nya bermula...
sewaktu dalam perjalanan utk pulang setelah hampa di Irbid Mall...
kami berempat melalui satu kawasan yang boleh kata agak sunyi la...
Haris seperti biasa menghilangkan kesunyian itu sambil 
bersenandung mengikut irama lagu henset nya ..


cuaca pd waktu itu agak sejuk..
lebih sejuk dari biasa.. se akan2 dapat mengagak kejadian yg bakal berlaku kpd kami..
( hahaha rasa lawak pulak aku wt ayat ceni )

"Ni hao..."

argh!! bdk2 ni mai kacau dh....
yah.. 2 'ekor' bdk2 arab yg tak matang dan mabuk2 laut dtg mengganggu km..
mula2 aku igt mcm biasa la..
kacau sat2 ja pastu blah..

kali ni lama la plak...
siap2 tarek2 g..
mula2 aku jln buat tataw ja..
aku dgn mal0 dh terlepas ke dpn sikit..
Nyat ngn Haris masih dok kena kacau lg..
sekoq dok tarek2 baju sambil dok tolak2 badan..
sekoq lg dok mai psyko bising lm bhsa arab..
ckp bodo la.. cina la..
depa igt aku x phm kot!!

aku igtkn dh abeh dh..
aku kaleh2 ja blkg tgk2 bdk tu dok tolak2 Nyat..

"Wah! ni dh lebih,"getus hati aku
Nyat yg halus mulus dan kecil molek itu bagaikan tidak berdaya..
( change mode!!.. y0sh!!)

berbekalkan hati yg panas membara bak gunung berapi Kilimanjaro..
aku membuat pusingan U-turn..
lalu menerpa ke arah malaun td..
tidak semena2 tgn ku bagaikan diberi stimulus dan Reflex Jerk
memainkan peranan lantas mencengkam tengkok malaun tersebut..
segala tenaga ku tumpukan ke tangan aku.. urat2 ku timbul tanda mengalirnya darah ku bg membekal kan Oxygen yg cukup bg Mitochondria di otot2 tgn ku utk menghasikan ATP..
Cellular respiration memainkan peranan semaksima mgkn..
haba2 drpd kesan smpngn Cellular Respiration td terus menghangatkan lg 
hati ku yg sememangnya sudah panas ini..

dpt kulihat kedalam mata malaun td.. tanda ketakutan yg amat dahsyat..
muka nya berubah mnjd biru membawa ke ungu dan akhir sekali putih..
symptom2 pucat lesi sudah kelihatan..
sahabat malaun td kelu lidah tidak terkata..
badannya seakan2 keras.. Adrenaline surge mengeruhkan lg
keadaannya membuatkan bdn nya bertambah kaku..
kelu tidak terkata melihat pahlawan Melayu yg gagh perkasa seakan2 baru terjaga dari lena yg pnjg..
dlm keadaan genting inilah tiba2 Imanku mengetuk2 utk berbicara..

perlukah marah itu??


 " sabar itu sebahagian drpd Iman"

"tidak ada keberanian yg disukai oleh Allah selain drpd keberanian hamba Nya utk menahan kemarahan, dan adapun tidaklah seseorang hamba Nya itu menahan kemarahan melainkan diisi dada nya dgn keimanan"

teringat lg aku tntg mfhum hadis dimana seorang lelaki meminta wasiat drpd Nabi, lalu Nabi menjawab jgn lah kau mnjd seorang yg pemarah, diulangnya oleh Nabi sbyk 3 kali tanda pntgnya dijauhi sifat ini..

ya.. pada saat itu.. syaitan sudah mula menggantung belon memasang khemah 
yang dilengkapi dgn sistem stereo dan juga menyediakan mknn yg enak2 
sbg persiapan utk berpesta atas kejayaan mereka...
kejayaan mrk dlm membuatkan anak Adam menurutkan nafsu amarah..

nyata aku hampir2 shj jatuh ke dlm perangkap mrk..
x pernah selama ini aku mencekik sesiapa sedemikian rupa..
syukur atas teguran iman ,aku mengendurkan cengkaman tgn ku dan menolak malaun itu ke tepi..

mgkn sj aku mng dlm perkelahian itu, tp secara hakikat nya aku tewas dlm menahan amrahku..

( ok mode normal blk...)

nasib baik la.. takat tu sj..
aku tataw apa nk jd kalau aku x lepaskan tgn aku td..
yah.. bdk2 arab seperti biasa.. ibarat tin yg kosong..
apabila diketuk bunyi boleh di dgr ke seluruh Irbid..
tp isi dlm.. hampeh.. kosong..
depa pn tggu apa lg.. 
terus cabut lari la...

baki perjalanan tu mmg berleter habis-habisan la..

"nasib baik depa kaum nabi aku!! klau tidak dh lama aku belasah!!"

haha.. ayat kemaih ja.. x sanggup pn nk bwt sbenarnya...
ok cukup takat sini..

Adios..

As Salamualaikum!



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu [99], sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.Al-Baqarah:155




وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Al-Baqarah:177 








p/s1: segala majaz dan hiperbola di atas adalah rekaan semata bertujuan sbg perencah penyedap cerita..
p/s 2: Lembaga Kami X Suka Cerita Boring sebenarnya tidak pernah wujud namun begitu terdapat ura2 bahawa lembaga ini bakal ditubuhkan tidak lama lg..
p/s 3: cerita ini berkisarkan kisah benar dan diolah sedikit supaya kamcing dgn selera pembaca
psp  : watak2 di atas merupakan watak yg sebenar!! ( hehe..kpd watak tersebut jgn marah nah )


In:

Pain to Death!!!

AssalamualaikumWarahmatullahiWabarakatuh


Masa:              8.19 am
Tempat:           Kamar impian
Cuaca:             X sejuk x panas
Fisiologi badan: lapaq!!
Mood:              x stabil









Di suatu mlm yg hening....

" Fahmi!! jom p men paint ball jom!!... aku dh smngt gila ni"
" Tgk dlu... klau qamai p aku p r..:
" Ala... jom la.. aku dh la cuti ni x g jln2 mana2 g.."
" Ang nk p ngn sapa?? km baqu ja dok rancang nk p Petra khamis ni"
" Petra jauh.. jom la kita men paint ball.. aku dh smgt ni aku mmg xleh.. dh lama dh aku nk men paint ball ni!!"


ha!! ni dy!!


aha... itulah titik permulaan rehlah km pd kali ini.. saudara A**q Y*s*m...
mamat ni klau dh smngt sapa pn xleh halang dy.. abeh smua org dy ajak..
keqa mlm tu paint ball ni dh jd zikir dy lah..
sbb dy jgak la aku terheret skali jd organizer.. mlm tu jugak dy ajak aku g kutip nama org nk men paint ball... haiy0~~ satu irbid km pusing..
berbekalkan mulut becok si A**q ni.. maka akhirnya dpt lah km mengumpulkan satu batalion tentera x bertauliah tuk g men paint ball.. masa?? hari khamis ler.... bkn tu sj... ada 1 add on lg.. pas paint ball.. g laut mati plak!! ho yeah!!



Hari yg ditunggu telah tiba...


tgh dok syok2 lyn fb...
" tweet3x" loceng umah aku berbunyi
"ad0i.. sapa la mai pg2 buta nie...."

aku wt x peduli ja.. Tok Dalek bkak kot...
tp pastu.. umah aku yg aman damai ni tiba2 ja jd hingaq...
"argh!! aku taw dh sapa mai ni.."



 The Boyz !!!!


ketua depa (acap) tanpa segan silu msk ke dalam blk aku n menganggu ketenangan blk aku.. ad0i~~
dok usya2 fb aku la mai tidoq kt katey aku la.. mcm2 la.. keqa smua bentuk kerosakkan kt muka bumi ni dy nk bwt la.. ( haha.. teqok sgt kot )

ha ni dy!! ketua depa!


" pami!! ang bila nk siap!!"
" dan la... awai g.. "
" lmbt la ang ni!!"
" ha2... tggu sat aku nk siap"

pg tu km kumpol kt dpn Kedai Simsimah 8.30am ( sepatutnya la...)
haha... A**q sbg organiser pn tggu pa g.. mula la start kutip duit... abeh bising dpn simsimah tu..
sian kt pak arab yg dok tgh tidoq g.. haha.. ajaq sket.. biaq depa bgn awai sket...

sdg menunggu bas~~

tggu pnya tggu akhirnya bas pn smpai... x ckp byk.. smua pakat serbu... masing2 cup tmpt..
had0i.. cm bdk2 gak aku tgk depa ni.. peqangai dh makin jd cm org arab.. x qeti nk beqatoq.. ades~~
( aku pn sama gak.. hehehe)...

mmg x ckp byk.. jln terus r.. maka bermulalah musafir km pd haqi tu..
h0h0..~~





di dalam bas...

seperti biasa aku ditakdirkan duduk sblh Kamal al-J**d*l... asyik2 dok sblh bdk ni ja.. had0i.. dy ni dh jd cm sumpahan lak. asyik dok menghantui idup aku ja...

haha.. awai2 nek bas mmg r.. bising gila.. aku yg telinga tersumbat dgn ear phone ni pn leh dgq lg bdk2 ni dok celoteh.. Ya Rabbi... pnya hingaq.. haha...

tp xpa hingaq2 pn x tahan lama la.. dlm stgh jam ja.. pastu apa g.. masing2 melayari bahtera impian la... hahaha... keqa smpai aku blh wat album sleeping beauty la keqa.. hahaha.. khusyuk sgh puak2 ni tidoq.. 

x lama kemudian...

"w0i2!!! dh smpai... wh0a!! lawa gila!!!", bising Kamal kt aku dgn nada yg sgt peqak ( batak )
"tu pn nk bising ka.. kacau r ang ni.. ha!!..tggu pa g.. terjun r!!"

dlm sekelip mata ..bkn sekelip la separuh kelip x smpai qasa nya.. smua pakat tuqun abeh.. 
ada yg laqi ke sana ke mari.. ada yg turun caqi tandas.( haha )... ada yg dok amek gambaq la.. dan pelbagai gelagat lg blh disaksikan.. maklumlah bdk2 la katakan...

tmpt yg km p main Paint Ball ni nama dy Mountain Breeze.. mmg ataih bukit pn.. 
padan la lmbt gila nk smpai... haha.. tp wa ckp lu r.. tmpt dy mmg lawa r.. daqi atas tu leh nmpk lembah beb!!!... x caya???? tgk gambaq kt bwh..

aku & lembah.. ni kt tebing ni.. klau jatuh mmg pergi la...

 kdg2 aku heqan apa la depa bwt kt ataih bukit ni.. ada org ka.. hahaha... 
lepas terpekik terlolong2 maka km pn trus msk dan menuju ke kaunter registration..
nseb la org jaga tu qeti ckp omputih sket2.. hahaha.. 
selesai mengaqot ngn dy kata nk men paint ball... km disuruh tuk tnda tgn satu surat...

nama dy nas py0..

surat tu aku x baca pn isi dy... tp dy keqa mcm perjanjian la kot.. kot2 injured ka apa ka.. haha
lepas tanda tgn suqat tu masing2 dia bg pakaian perang masing2 la.. ala2 askar..
pastu... byk lg la kena pakai... qenyah(menyusahkan) jugak nk kena balut tengkok la.. pakai topeng la.. mcm2 lg la....

ha... pastu part yg di tggu2 telah tiba.. pemberian rifle.. hahaha... bergetaq2 tgn waktu first2 time pegang.. hahaha..  teringt2 gaya2 dlm CS dan juga COD.. haha...

lepas dh bedak(bahagi) semua.. km dibahagikan kpd 2 kump.. hijau dan merah...
selepas tu ada taklimat ringkas sikit mengenai keselamatan... n then tggu pa g!! mula la!!!

kab0om!!!!

h0h0.. peqang ni mmg sengit r... plg xleh aku lupa.. 10 minit pertama aku dh abeh 100 biji peluru!!
haha... dan aku la org yg pertama refill peluru..!!! haha... bkn free beb.. 4 jd = 50 biji..
bapak ah!!!... tp xpa.. demi jihad ku sanggup infakkan harta aku.. hahahaha...

aku ni mmg jnis x syg peluru sket.. main bal0n ja klau nk tembak.. haha.. dh abeh peluru.. batu pn aku blg.. hahaha... maklumlah.. menjiwai mcm mana qasa org2 di Palestin sana berprg..

ha... ni satu g aku xleh lupa... n mmg plg sadis r aku kena... HEADSHOT!!!!...
wadush!! dan org yg disyaki tembak pala aku ialah IKMAL~~.. ang jaga ang!!.. nnti len kali aku caqi pala ang sj.. hahahaha ( gelak jht smbl cekak pinggang )...

okeh.. cukup di situ.. natijah game.. geng merah mng sbb 2 3 org depa berjaya msk kwsn geng hijau...

ni dy muka2 org jahat...
mujahidin!!!!



sejam yg sgt memenatkan.. haha.. itu yg dpt aku describekan tuk ampa smua.. mmg penat gila men mnda ni... x heqan la klau askar2 amek dadah... nk perang mmg penat gila.. ni baqu sejam.. mcm mana plak zaman Nabi dulu nuh.. perang berbulan2... pakai pedang,tombak,panah.. smua pakai kekuatan fizikal ja tuh.. x mcm la  ni.. tauk bom sket.. 10 org mati.. tauk bom skali g.. 20 org mati..
tambah2 la waktu perang Badar.. waktu bulan posa plak tuh.. h0iyo.. klau la ni bleh amek dadah.. tentera Islam zaman tu.. ayat Quran la yg jd 'dadah' bg depa.. haha.. hebat kan...

ok kita smbg blk....

aha.. pas abeh ja men... km trus bertolak ke Laut Mati.. ala.. tanah yg dilaknat tu... tp bet0i ka kt situ..?? haha... baqu2 ni aku dgq khilaf plak bkn kt situ tmpt kaum Nabi Lut.. apa2 pn.. xdak bukti kukuh.. maka mgkn kt situ la kot... hahaha...

 perjalanan nk ke sana amek masa lama gak r.. mula2 aku igtkan sat ja... dkt2 Amman kata nya..
tgk2.. sejam lbeh gak r..


pemandangan semasa dlm perjalanan...


haha... ramai yg luka2 waktu perang td ni.. haha.. abeh la... mmg cdngn yg sgt2 tidak bernas tuk p ke Laut Mati slps main Paint Ball.. haha... sbb pa?? sbb luka la bhai.. haha..

simbiosis antara luka dan garam Laut Mati tu mmg emmph!! r wa ckp lu.. haha.. mmg kepedihan yg sgt2 tidak dpt digambarkan... dgn keadaan laut tu yg sgt concentrate ngn garam mmg mnjd mimpi ngeri r bwt sapa2 yg membawa bekalan luka ke situ.. haha... ( naseb baik aku x luka hahahahah)

slps beberapa kali tidur dan mimpi2 sudah membawa ke tajuk yg ke 16.. maka km pn smpai...
ada satu kwsn.. nama Pantai Amman Jadid.. ha.. kt situ sbnqnya depa peqata n tabur pasir sket2.. sbb asal tmpt kt Laut Mati ni keliling dy batu...

jd nk msk pn kena la bayaq yuran sket dlm 3.5 jd kot (lepas tunjuk hawiyah).. x igt dh.. haha..
tyme km smpai tu mmg dh nk msk maghrib.. maklumlah maghrib awai sket waktu syita' ni..



alangkah romantisnya keadaan pd waktu itu.. di bawah sinaran matahari merah itu km bersama2 mengikat ukhuwah... di bawah cahaya itu juga menandakan msk nya waktu maghrib.. hahahaha...
apa maksudnya tu..?? haha.. maknanya km dan mndi sat ja la... hahaha...

tp sat tu pn dh memadai... mmg kepedihan mndi di situ hanya Tuhan sj yg tahu... tambah2 klau TER msk dlm mata... haha.. qasa mcm nk tercabut w0o...

ada yg rendam kaki sj dh mengalah.. ada yg dpt bertahan 5 minit.. dan rekod tentulah aku.. haha..
hamper setengah jam berendam... berenang smpai ke tengah plak tuh.. hahaha..

yg best nya kali ni... km smua solat atas rumput di tgh org ramai.. waimma kt Mountain Breeze td pn km solat atas rumput gak... haha.. kt sini lain... kt mana2 pn org solat.. atas batu ada.. atas rumput ada.. atas pasir ada.. tmpt parking lot qeta( kereta ) pn ada.. meqata la keqa.. tgh org ramai plak..
klau kt sini bab2 smbhyg mmg respek r.. msk waktu ja trus smyg.. x kera tmpt.. cuba bygkan klau wt kt Malaysia.. haduih.. mmg org tgk plek r... haha..

tyme aku snap ni jemaah pertama dh abeh smyg k...





selesai ja km smyg.. trus blk la... ada jgak yg sempat amek bkln ayaq Laut Mati tu.. haha
apa2 pn.. lega sbb jaulah ni berjaya..

sehingga bertemu lg..
adios~~

In:

Bila Kasih Diberi, Mengapa Dikhianati?


Saya berbual dengan seorang sahabat tentang kasih sayang. Juga tentang bagaimana menghargai kasih sayang yang dikurniakan. Sebelum saya huraikan hasil perbualan kami, saya ingin menyoal anda dengan pertanyaan saya ini.
Kamu fikir, siapakah sebenarnya yang paling sayang kepada kamu?
Mungkin ada yang menjawab ibu, pasangan hidup, sahabat karib, dan lain-lain. Mungkin. Tetapi, jika ada yang memberikan jawapannya adalah Allah, ketahuilah bahawa jawapan kamu itu bersamaan dengan jawapan saya.
Ya, yang paling sayang kepada kita ialah Dia. Pencipta kita. Pembuat kita. Allah.
Bayangkan, kita sebagai manusia yang lemah ini pun akan sayang kepada sesuatu yag dihasilkan dengan titik peluh kita sendiri, bagaimana pula dengan Dia yang mengakui secara jelas bahawa Dialah Yang Maha Penyayang.
Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekalian alam. Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
Perasaan Sayang Yang Makhluk Miliki Adalah Kurniaan Allah
Kita biasa melihat betapa sayangnya seorang ibu atau bapa kepada anaknya. Juga perasaan sayang seorang iteri kepada suaminya. Namun, biasakah kita melihat bahawa perasaan sayang mereka ini, Allahlah yang mengurniakannya kepada mereka.
Berkenaan perkara ini, sahabat nabi, Abu Hurairah R.A. ada  meriwayatkan sebuah hadis dengan katanya,
"Aku mendengar Rasulullah saw. bersabda: Allah telah menjadikan kasih sayangNya terbagi dalam seratus bahagian. Dia menahan sembilan puluh sembilan bahagian di sisi-Nya dan menurunkan satu bahagian ke bumi. Dari satu bahagian itulah para makhluk saling kasih-mengasihi sehingga seekor ibu binatang mengangkat cakarnya dari anaknya kerana takut melukainya." [riwayat Imam Muslim]
Bayangkan, betapa banyaknya kasih dan sayang yang Allah miliki. Maka betapa besarnya pula kasih sayang Allah kepada manusia kerana manusialah makhluk yag paling dikasihiNya.
Pernah suatu hari Sayyidina Umar datang menghadap Rasulullah s.a.w. dengan membawa beberapa orang tawanan. Di antara para tawanan itu terlihat seorang wanita sedang mencari-cari, lalu jika ia mendapatkan seorang bayi di antara tawanan dia terus mengambil bayi itu lalu mendakapkannya ke perut untuk disusui.
Lalu Rasulullah s.a.w. bersabda: "Bagaimana pendapat kamu sekalian, apakah wanita ini akan melemparkan anaknya ke dalam api?" Para sahabat menjawab: "Tidak, demi Allah, sedangkan dia mampu untuk tidak melemparnya." Rasulullah s.a.w. bersabda: "Sungguh Allah lebih mengasihi hamba-Nya daripada wanita ini terhadap anaknya."
Begitu sekali kasihnya Allah kepada hambaNya. Tidakkah kita patut berfikir untuk menghargainya?
Menghargai Kasih Sayang Allah
Kita ini, bila kita tahu ibu bapa sayang kepada kita, kita jadi tak tergamak untuk lukakan hati mereka. Tak sampai hati hendak buat perkara yang mereka tak suka kita buat. Tetapi, kita buat juga secara sembunyi.
Namun, Allah lain. Dia tak sama dengan orang yang kita sayang. Allah, bila Dia menyuruh kita berbuat sesuatu, atau melarang kita dari melakukan sesuatu yang lain, Dia sentiasa Melihat kita. Maka, di sinilah nilaian kepada sejauh mana kita menghargai kasih dan sayang yang Allah berikan.
Adakah kita tetap buat yang Allah larang?
Atau masih tak laksanakan perkara yang Dia suruh?
Sedangkan Dia tetap melihat apapun yang kita lakukan.
Tinggalkan Dosa Kerana Hutang Kasih
Kita selalu dengar ustaz-ustaz kita pesan supaya tinggalkan maksiat kerana setiap maksiat kita itu balasannya adalah neraka Allah. Neraka pula azabnya tidak terfikir oleh otak, tidak terucap pula oleh lidah. Betapa dahsyat.
Tapi masih ramai yang tidak tinggalkan maksiat.
Jadi, selain dari ancaman azab-azab yang sangat mengerikan itu, saya ingin mengajak kita kepada menghindar maksiat dengan menginsafi bahawa kita sudah terlalu banyak berhutang kasih kepada Allah. Sangat banyak. Kasih Allah kepada kita bukan sekadar semasa kita hidup, bahkan sebelum kita hidup dan selepasnya.
Diriwayatkan oleh Saiyidina Abu Hurairah, Rasulullah s.a.w. bersabda,"Tatkala Allah menciptakan makhluk, Allah telah menuliskan dalam kitab catatan-Nya yang berada di sisi-Nya di atas arsy bahawa sesungguhnya kasih sayang-Ku mengalahkan murka-Ku" [riwayat Imam Muslim].
Sahabat-sahabat, tergamaknya kita membalas kasih sayang Allah dengan kemungkaran. Hamba apakah kita ini?
- Artikel iluvislam.com