right_side

Pages

Powered by Blogger.

About Me

My photo
Dilahirkan pada tahun Monyet,Pernah mendapat pendidikan di Pasti Nurul Kiah, Sekolah Rendah Islam Darul Aman, dan juga Maktab Mahmud Alor Setar. Kini penulis merupakan pelajar perubatan, tahun akhir di Jordan University Science and Technology

Followers

Cer bacer ni pulak...

get this widget here
In:

Jalan Dgn Kaki dan Otak

As Salam...

La ni tgh dok havoc pasai Mesir.. aku lak dok kalut jln2.. apacer...??
haha.. tgh dok jln pn news terbaru ttp update..
kdg2 risau2 gak kt member2 kt Mesir...cm dh teruk ja aku tgk.. btw harap ampa semua sabaq la noh..
Allah tgh menegur pemimpin2 rejim ni...

Btw.. aku la ni slmt2 shj ( ada ka org risau sal aku?? hahaks )
kt Syria suasana masih ok.. mgkn pemimpin kt sini x teruk sgt kot...

skrg ni tggl km 3 org ja... aku , Kamal ngn Afiq..
Zaper , Nami , Berg ngn Zah dh blk ke Damsyik.. insya Allah sok blk Irbid..
Ucop, Amar , Amal ngn Tangok mgkn ada kt Lubnan kot la ni.. bahaya gak sana tu.. harap2 depa ok..

Sapa2 yg dok tgh baca la ni.. Kalau berkelapangan tu.. kalau la...
doa2 la sama perjalanan km kt bumi org ni.. bg selamat..
x lupa kpd shbt2 kt Mesir...

Kpd shbt2 kt Irbid..
hah!! kemas umah cpt2... saudara2 kita nk singgah tuh!!!
aku sudi blk aku dipinjamkan....

0ops.. sblm terlupa.. sok aku kn msk Turki...

Adios~~

In:

Syria al Asad

As Salam

bwt pengetahuan semua peminat aku skrg ni aku tgh dok jln2 kt Syria... la ni aku tgh online kt tartus..
haha.. besa la bandar kt syria ni awal betol ttup... haha... bosan2 singgah la cc ni... bkn fesbuk noh... research... hahaha bajet...

secara umumnya syria ni mmg best r... seni bina sini ala2 eropah sket... org2 sini mmg baik r...
utk pengetahuan semua , km mai syria ni pakai balon ja... ikut kaki melangkah... mmg pengembara sejati la org kata... haha... bila smpai ja tmpt baru.. tmpt pertama km cari mesti MASJID... haha sbb sng nk tnya org2 msjd ni... bkn pa takut kena tipu...

apa2 pn perjalanan masih jauh lg... harap2 xdak apa2 kejadian yg x diingini berlaku...
doa kan keselamatan km semua yah!!!

ni aku letak sikit2 gambar mls nk upload hahaha... insya Allah pas blk nnti... aku akan bwt ala2 travelog perjalanan aku kt sini... keh
adios!!!!

kerusi gergasi , Palmyra
di dpn Masjid Khalid al-Walid , Homs 




In:

Perempuan boleh kenapa lelaki tak boleh?

ish3... smpai x cukup tgn...

As Salam...

Org kata kalau bab2 shoping ni pmpuan yg mng ( x semua )...
Jd aku dan kwn2 aku.. atas kesedaran yg tggi bertindak utk ke Amman bg menyangkal dakwaan ini dan membuktikan bahawa lelaki juga mampu utk bershoping dan menghabiskan duit..
Target yg disasarkan bg misi kali ini ialah 500 JD..
Bg memastikan misi ini tercapai maka km mengimport khas pakar shoping penghabis duit plg expert dalam kalangan lelaki x lain x bkn... presiden Kelab Zara kita saudara I**am.. dan juga esisten beliau encik Kamal...
mrk di jangka dpt memenuhi hamper separuh drpd sasaran yg telah ditetapkan...
Bersama kami kali ini terdapat seorang rekrut baru berpangkat prebet bernama Nyat yg akan cuba membuktikan bahawa dy layak utk menyertai Kelab Zara..

hahaha... berikut merupakan tentatif perjalanan km..

8 00am : Peserta diminta berkumpul pd pukul 8 pg di dpn kedai simsimah... namun atas beberapa alasan yg x dpt dielakkan.. maka semua peserta hanya berjaya berkumpul stgh jam kemudian... perjalanan dimulakan dgn mmbaca doa ( haha ada ka?? ) oleh diri masing2... 
sesampainya km di Mujamma3 3amman Jadid.. kelihatan tiada perkhidmatan bas Hijazi disediakan.. setelah ber bargain dgn pelbagai org yg pelik2.. maka km memilih utk menaiki sbuah van dgn kapasiti 10 org... dgn bayaran 2 JD seorang... 

10 00 am : Sampai ke Mujamma3 3abdali.. 3ala thool dari Irbid setelah berbincang dgn pak cik van di Irbid td.. seb bek leh jimat tambang teksi h0h0 ( tambang teksi tak termsk dlm target  =.= )... harap semua tidak slh sangka.. 3abdali cuma la sbg warming up ground kpd km... semua peserta bertindak utk memanaskan badan dan juga skil2 jual beli di sini.. masing2 berjaya menghabiskan lebih kurang 10 JD.. ( aku dpt kasut NIKE lawa gila!! )... kelihatan presiden Zara tidak membeli apa2... mgkn tmpt ini tidak ckp standard bg beliau.. mgkn juga beliau memberi muka kpd km2 para beginner utk bergembira seketika sblm beliau mengorak langkah.. 

11 46 am : solat jumaat di 3abdali.. cukup digambarkan dgn satu perkataan  " sesak!! "

12 00 pm: kumpulan di bahagikan kpd 2... 6 org drpd km bertolak ke balad Amman utk mengisi perut bg meneruskan perjuangan manakala 4 lg bertindak sbg skuad meninjau utk meninjau kwsn di City Mall...

Aku yg bertindak sbg penunjuk arah membawa Kamal dan Rusydi utk pergi melantak di Mat3am Kaherah yg sgt terkenal dgn makanan nya yg sgt lazat!!... namun sblm smpai ke situ.. kelihatan terdapat sekelompok manusia berkumpul dan menjerit sbg tanda demonstrasi bantahan kenaikkan harga minyak dan juga harga 'solar'... boleh ikuti video di bwh...


selesai menyoal siasat penduduk temptn.. km mubasyaratan ke mat3am...

pastu..

xmo ckp byk.. sila lihat sendiri...

Bukhari Djaj


Nyat yg kelihatan menumpang mknn aku~~~


sup daging aku!


kebab!! ( xleh lwn kebab Hijau )


ketensyenan menunggu mknn..
mukhallal.. jgn tertipu dgn warna nya ( x sedap!! ) lgsg x disentuh..

 hidangan meja akuh , Kamal dan Rusydi : Bukhari Djaj , Bukhari Laham , Kebab dan Syugaf!!

1 30 pm : smpai di City Mall.. pusing2 smpai penat... beli apa2 yg patut ( aku dh malas tulis... hahaha!! )
presiden Zara kelihatan sudah meninjau2 kedai Zara... aku , nyat , nazbri , dan nami dh bosan...
km mengambil keputusan utk ke Mecca Mall pula.. memandangkan nyat masih belum dpt apa yg diimpikan
" kasut Adidas size 6.5!!! " ...( penat cari saiz bdk nie... )
Pergi ke Mecca Mall dgn menaiki teksi akibat rasa malas yg amat sgt sehingga kan sanggup membayar sbyk 1 JD kpd pakcik teksi...

akhirnya.. nyat berjaya menemui saiz kasut nyat yg ideal di Adidas Mecca Mall.. tanpa berlengah dy terus membeli kasut tu dgn berhutang dgn aku sbyk 50JD

4:50 pm : solat maghrib dan isyak di Mecca Mall.. sepakat utk bertemu dgn ahli2 yg lain di Mujamma3 Syimali..

5:15 pm : bertolak ke Mujamma3 Syimali... berlaku sedikit perbincangan yg 'hangat' dgn pakcik teksi yg ingin menawarkan khidmat utk menghantar km terus ke Irbid dgn harga 15 JD... aku dgn hati batu menolak tawaran tersebut atas dasar ' tambang teksi tak termasuk dalam target '...
sesampainya di sana.. km berempat di serang oleh pakcik2 di mujamma3.. masing2 cuba utk memujuk km utk menaikki sirfis mrk... nasib baik km sempat melarikan diri menuju ke kaunter utk membeli tiket bas Hijazi.. bagaikan mahu memboikot km.. perkhidmatan bas tersebut telah tamat... maka terpaksa lah km berhadapan dgn lebih kurang 5 hingga 6 org pakcik2 sirfis.. setelah penat ber bargain km masih belum lg  mndptkan harga yg diinginkan.. tiba2 dtg seorang pakcik ,

" dinar wa nus.. yalla!! "

serentak dgn itu aku tanpa berlengah terus bersetuju... " yalla!! ana ma3ak!! "
muka pakcik2 lain kelihatan sgt kecewa..
tawaran pakcik ini sgt istimewa.. dgn harga yg sgt murah.. dan juga kenderaan yg digunakan adalah sebuah coaster berkapasiti 22 org mnjd milik hanya km berlapan...

km berlari2 ke coaster tersebut smbl dikejar2 oleh pakcik2 yg lain akibat berlaku sedikit perbalahan tnda mrk tidak berpuas hati... ( mgkn kecewa sbb aku x pilih depa )

aku sempat berbual dgn drebar coaster , Abu 3alim.. byk perkara yg di bincangkan sepanjang perjalanan..
peserta2 yg lain kelihatan sgt penat dan tidak sedarkan diri sepanjang perjalanan...( isi perbualan insya Allah akan diceritakan di post yg lain )

7:27: smpai di Irbid.. betul2 di dpn kedai Abu 3ain.. berdekatan dgn Simsimah.. terima kasih di ucapkan kpd Abu 3alim...


akibat menggunakan bayaran  'ang bayaq dulu utk aku' dan 'guna duit ang dulu' hutang terkumpul aku di akhir perjalanan mencecah angka 5 JD.. tp sudah disetelkan sblm pulang...

hasilnya??

Kamal dan Rusydi tiada dlm gambar ( malu dgn kutipan yg sikit)



pemenang pd kali ini seperti yg diramalkan... Presiden Kelab Zara.. dgn angka mencecah 100 JD!!...
tahniah kpd beliau!.. yg lain boleh cuba lagi...
target tercapai~~~



Kamus 'Buat Sendiri Sebab Org Byk Komplain'

3ala thool / mubasyaratan : direct
harga solar : harga elektrik
dinar wa nus.. yalla!! : 1 dinar setengah.. jom!!
yalla!! ana ma3ak!! : jom!! aku ikut ang!!
abu 3alim : nama drebar bkn nama sebenar ttp dinisbahkan dgn nama anak beliau bermaksud " bapa 3alim"
Bukhari Djaj , Bukhari Laham : sejenis mknn nasi berlaukkan ayam dan juga daging
mukhallal: sejenis jeruk yg sgt digemari oleh org Arab tidak org Melayu 
mujamma3 : stesyen bas
sirfis: sejenis kereta sewa

nota kaki: kutipan aku lebih kurang 60 JD ja...
nota tgn: x semua yg aku cqita kt ataih tu bet0i.. hahahahaha!!!
nota mulut: kisah ini diolah sedikit demi kesesuaian pembaca...
nota rambut: kalau ada apa2 nk tnya boleh nyatakan di bahagian komen..

In:

Ilmu tak penting...





"even if the ocean were inks for the words of my lord, the ocean would be exhausted before
the words of my lord were exhausted"


As Salamualaikum...

Pertamanya aku bkn la seorang yg berilmu kalau nk ckp pasai ilmu.. tp boleh la sket2... h0h0i..
Aku yakin mesti semua org x setuju ngn tajuk yg aku letak tu.. haha.. bkn pa.. aku tgh bebai dok study ni.. maklumlah.. musim2 exam cmni... hahakz..

sapa kata ilmu xpenting?? sapa kata..
aku x kta.. haha.. aku tulih... *b0o0o*... tp sejauh manakah penting nya ilmu ni..??

Zaman Nabi Musa , Isa dan Muhammad

Ya.. sapa xtaw zaman nabi2 ni.. byk sejarah pasai nabi2 di sebut dlm quran..kisah tentang mukjizat2.. kisah puak2 pelampau.. puak gay tp x ok... puak2 kera.. dan mcm2 lg...
tp kita kena igt.. sejarah2 yg diceritakan dlm quran bkn mcm buku sejarah sasbadi spm mahupun pmr.. bkn juga bed time story yg sia2.. bkn sj2 Allah letak sejarah nabi2 ni dlm 'manual' mesin bernama manusia ni.. tp semua ada makna.. betoi.. ada makna.. bukan mkna cm lm quran tafsir tu...haiya.. *tepuk pala*
tp ada maksud tersirat... jeng3x~~~

Zaman nabi Musa quran menceritakan bagaimana mukjizat Nabi Musa menewaskan ahli2 sihir Firaun mesir tyme tu... eh?? kenapa guna ahli sihir.. awat x suroh tentera biasa ja p..???

Gerak Khas!!! h0h0..

aha... sbb time tu.. ahli sihir merupakan golongan yg elit aka SWAT ataupun GERAK KHAS.. profession ke-ahli sihir-an juga merupakan bidang kepakaran org2 mesir pd zaman tu... jd sapa2 yg dpt jd ahli sihir dh tentulah org2 yg sgt hebat..
Jd utk menunjukkan kehebatan Allah.. maka Allah dtgkan mukjizat berbentuk sihir utk menewaskan ahli2 sihir td ni.. maka hairan dan takjub lah ahli sihir td bagaimana Nabi Musa dpt menewaskan mrk dgn mudah.. maka beriman lah mrk semua dgn agama yg di bawa Nabi Musa.. ( boleh rujuk As-Syua'ra 32-51)




Zaman Nabi Isa pula lain cerita nya,, ummat pd waktu tu ditimpa byk penyakit.. dan penyakit plg femes adalah penyakit sopak..kira2nya mcm AIDS la ni la..  ya... pd zaman tu... muncul byk pengamal2 perubatan aka doktot mahupun bomoh.. mrk2 ini di pndg tggi oleh ummat pd zaman itu.. Maka Allah tunjukkan lg kekuasaanNya dgn mukjizat yg dpt menghidupkan org mati ( ada perbahasan sedikit di sini ) dan juga menyembuhkan penyakit sopak melalui nabi Nya Isa.. sudah tentulah situasi ini memberi tamparan hebat kpd2 doktot2 td.. Isa yg tidak berbapa mampu menyembuhkan penyakit yg selama ini tiada penawar bahkan dpt menghidupkan org yg sudah MATI!! .. pasti dy bkn calang2 org!!.. pasti Tuhan yg disembah nya juga bkn calang2!!



Al Quran~~
Mcm mana pula zaman nabi kita Muhammad SAW ?... sapa taktaw kan.. mukjizat terbesar kita.. Quran..
jd bagaimana quran muncul sbg sesuatu yg menggemparkan umat Arab pd zaman tu??... rasa2nya ramai dh taw.. umat Arab pd zaman tu sgt mengagungkan syair2 mrk...org2 yg pndai bersyair ni dianggap golongan yg cerdik pndai... syair siapa yg terbaik akan digantung di kaabah.... bkn setakat org2 arab di Mekah sj yg dpt baca syair depa tu.. bahkan seluruh dunia.. xkan dh lupa kot.. kan kaabah dh mnjd tmpt tawaf sejak dari dulu lg.. smpai Abrahah pn jeles.. Tiba2 Allah mendatangkan Al-Quran yg dibawa oleh Si Muhammad yg buta huruf dan xtaw menulis .. datangnya dlm keadaan yg sgt lengkap, susunan ayat2 nya sgt indah.. bahkan lebih indah drpd mana2 syair yg ada pd waktu.. bkn takat tyme tu ja.. smpai la ni... fuy0o0o...
maka Muhammad juga bkn calang2 org.. pasti ada sesuatu pd sosok yg bernama Muhammad ni..


Jd apa yg Allah nk tunjuk kt kita drpd kisah2 kt atas ni...??
melalui mukjizat2 yg Allah bg kpd setiap nabi pd zaman2 terntu.. knp mukjizat2 mrk berbeza?
 
haha... x lain xbkn... Allah nk tunjuk kt kita apakah kunci kejayaan sesuatu ummat..
zaman nabi Musa dgn mukjizat tongkat nya.. zaman nabi Isa dgn mukjizat kesembuhannya.. dan zaman nabi Muhammad dgn mukjizat ILMU nya..
Knowledge is power!

Ya!!  ILMU!!
ilmu adlh kunci kejayaan ummat kita Ummat Nabi Muhammad.. Ummat Akhir Zaman..
cuba kita tgk.. sejak dari dulu lg.. negara mana pun yg mendahului dlm bidang pendidikkan msti akan memimpin dunia.. sapa x knai bangsa Israel.. bgsa plg pndai di dunia.. bangsa Jepun.. org2 Barat..
sbb apa depa maju?? sbb depa memegang kunci yg Allah letakkan utk berjaya.. sama lah jugak pd waktu kegemilangan ummat Islam.. ( aku xmau kata pd kegemilangan Islam... sbb Islam x pernah jatuh.. Islam sentiasa tggi.. cuma ummat nya sj yg jatuh ) ummat Islam pd waktu tu sgt menghargai ilmu.. lahir mcm2 tokoh2 yg mana aku x gadoh nk sebut kot.. ramai yg dh taw...

ilmu... tp ilmu yg mcm mana yg kita nak pegang??




Salah faham tentang ilmu

aku igt lg pesan ust Redho waktu kt INTEC dulu... lebih kurang mcm ni la dy pesan..

" Ilmu Allah terbahagi dua...satu syariatullah satu lg sunnatullah... ustaz mendalami bidang syariatullah.. bidang entorang (korang) sunnatullah... dua2 ilmu Allah..."

pernah dgr ilmu dunia?? ilmu akhirat??

"belajaq ilmu ni bkn ada pekdah pn... ni ilmu dunia semua ni.."

terus terang aku ckp.. aku x percaya mnda2 tu.. semua ilmu dari Allah... cuma pecahan dy ja yg berbeza.. terpulang kpd kita bagaimana nk memanfaatkan ilmu tu utk beribadah kpd Allah...

bila la aku nk ada stetoskop sniqi..~~ hurmm

sapa kata belajaq ilmu kedoktoran x dpt pahala??
sapa ckp belajaq ilmu kejuruteraan tu ilmu dunia semata2??

aku taw.. msti ada yg dok loyaq buqok... "x kena blajaq ka ilmu nk smyg.. posa.. zakat... bla3..."

oh brader... tu ilmu fardhu ain.. wajib la kita blajaq... ngok.. yg aku dok sembang ni yg fardhu kifayah.. aiseymen... eeii.. aku tgn kan jugak kang... yala.. kata org.. kalau syg tgn2kan.. nk try??

yezza.. walau bidang apa pn yg kita msk.. igt.. semua ilmu dari Allah.. jgn sskali pndg remeh ilmu.. don be belagak ma fren.. u blajaq tggi2 tp x dkt dgn Allah x guna...
berapa byk org2 yg blajaq tggi2 ni jauh dr Allah?
makin tggi dy blajaq.. makin blagak pulak.. amboih~~..
berapa byk pulak org agama yg menyeleweng??
berapa byk pula org agama zaman skrg ni merupakan org2 yg beragama??
kedua2 ilmu ni perlu bergerak secara sinergi.. dua2 perlu kita dalami.. sbb tanpa slh satu.. maka pincang la ia...

kpd yg mendalami bidang syariatullah:

" Hampa bidang ampa.. aku bidang aku... jom sama2 kita expert bidang masing2!!! pasni kita sumbang pd ummah!!"

hahakzs.. smgt tetiba lak aku nieh.. padahal malas gak.. h0h0.. be.... ru.... bah....!!! jd super saiya!! yosh!!

Batas ilmu

 manusia ni ilmu secotet ( membawa maksud yg sgt sikit ) ja... otak kita ada batas gak... cuba try nieh!

David says: 'Every man is a liar!'
Is David telling the truth or is he lying? If it is true that every man is a liar, and David's statement, "Every man is a liar" is true, then David also is lying; he, too, is a man. But if he, too, is lying, his statement: "Every man is a liar," consequently is not true. Whatever way you turn the proposition, the conclusion is a contradiction. Since David himself is a man, it follows that he also is lying; but if he is lying because every man is a liar, his lying is of a different sort….. bla3...

mcm mana dgn yg ni plak...

 “The statement below is false."
"The statement above is true."

bahasa melayu plak...

Dalam filem XX Ray arahan Aziz M Oman, beliau telah pergi ke masa silam dan berjumpa dengan Hang Tuah dan sempat memberi idea, “Tak kan melayu hilang di dunia”, dan Hang Tuah yang tak pernah dengar ayat ini kagum dan menyebut berkali kali, Jadi ini bermakna idea itu datang dari Aziz M Osman yang dapat dari membaca sejarah melayu yang kata itu dari Hang Tuah, jadi, dari mana idea itu datang? Dari Aziz M Osman? Atau Hang Tuah?


haha.. pening kan??? mcm mana.. ada rasa cm pening2 lalat dak pala tu?? x pening?? tipu~~~~~ (=.=)
buat pengetahuan semua mnda2 mcm ni dinamakan paradox..dan mnda2 paradox ni la org2 kapiaq ataupun atheis dok guna nk persoal tntg Islam.. paradox tu apa?? cari la sniqi kt pak cik google.. 

tgk.. betapa terbatas nya pala otak kita... ni baru sikit... mcm mana plak kalau mnda2 mcm alam ghaib.. syurga neraka.. alam kubur.. tuhan datang dari mana?? sapa cipta tuhan?? kalau semua mnda xdak kt dunia ni.. apa yg ada??
bnda2 mcm ni kalau kita cuba pikiaq guna logik sains.. mmg cari nahas la..silap2 boleh p rumah bahagia (bkn rumah The Boyz) sbb tu.. ada sstgh perkara nabi dh ajar kita jgn tnya pasai alam roh.. zat2 Allah.. dan mcm2 lg.. sbb apa??? sbb ilmu manusia ni terbatas... ya!! TERBATAS.. dlm hal ni.. keimanan yg tggi sgt2 dituntut...

"Katakanlah wahai Muhammad ; tidak ada yang mengetahui perkara yang ghaib samada di langit dan bumi melainkan Allah..." (65:An-Naml)

okeh.. sbnrnya aku tulih semua ni bkn sbb pa.. aku tgh malas la ni... malas bkn biasa2 pnya.. tahap EXPERT pnya.. hahahaha.. harap2 pasni rajin la sket.. hahaks...

harap2 entry ni dpt bg smgt sedikit sbyk kpd sahabat sahabiah yg tgh menghadapi exam la ni... doa2 kan kejayaan km semua... AMIN...

sbg menyahut seruan kerajaan.. akhir kata dari aku..

"Bangsa Berilmu Bangsa Berjaya!!!!"



ps:  aku harap aku dh x mls2 nk study pasni
pss: dh lama rupanya aku x p klas tafakuh..tidak!!
psss: kalau ada silap2 kt mana2 tu mntk tegoq la noh..
pssss: aku cuba menulis se neutral yg mkgn.. harap2 xdak sapa2 yg beqasa.. aku tgh tegoq diqi aku sbnqnya!

In:

Anda bagaimana??

As Salamualaikum....

Post kali ni ditujukan khas kpd semua pembaca yg mempunyai blog ataupun facebook ( aku xdak.. haha.. deactivate bwt sementara waktu ) ataupun apa2 yg sewaktu dgn nya... haha...
Juga ditujukan kpd siapa2 yg mmpunyai follower ataupun frens yg ramai.. ( aku sikit ja.. hehe )
Err.. ni bkn aku yg tulis noh.. tp aku 'pinjam' dari web ni  Iluvislam



Kita selalu dengar tentang ujub. Ujub adalah suatu penyakit hati yang bermaksud takjub dengan diri sendiri. Ujub merupakan titik tolak kepada penyakit hati yang lebih besar seperti riak (menunjuk-nunjuk) dan takabbur (membesarkan diri sendiri). Sifat-sifat ini tidak layak ada pada manusia.
Hanya Allah SWT. sahaja yang layak memiliki sifat ini kerana Allah-lah yang mencipta sekalian alam dan pemilik segala kekuatan. Maka, tidak salah bagi Allah SWT. untuk merasakan diri-Nya hebat, menunjuk-nunjuk kehebatan-Nya, dan mengagungkan diri-Nya.
Manusia yang ujub merasakan dirinya hebat. Contohnya, seseorang itu berasa ujub apabila dia berdoa lebih lama daripada orang lain, berasa ujub apabila sujud lebih lama daripada orang lain, berasa ujub apabila sedekahnya lebih banyak daripada orang lain. Mudah cerita, bisikan yang terlintas di hati berbunyi seperti "Uishh... aku sujud lebih lama daripada dia...".
Perkembangan pesat teknologi di zaman ini menjadikan penyebab penyakit hati juga turut maju selaras dengan perkembangan semasa. Penyakit hati ini akan meresap bersama-sama pesakit dan mengikuti perkembangan dunia. Berikut merupakan sedikit sebanyak contoh-contoh ujub atau riak yang telah wujud di zaman moden.


1. Blog dan "Followers"
Kebiasaannya perkara ini hanya menimpa dikalangan "blogger". Mereka berisiko untuk merasa diri hebat apabila ramai peminat ataupun "followers" yang mengikuti blog mereka. Ribuan atau ratusan "followers" menyebabkan diri terasa hebat dan dikenali ramai. Tidak salah untuk kita berasa seronok dengan ramainya "followers". Tetapi seronok atas dasar apa? Seronok kerana dapat mencurahkan ilmu kepada ribuan atau ratusan "followers" atau seronok kerana melihat JUMLAH "followers" yang banyak?


2. "Like" di Facebook
Post "status" di laman sosial facebook. Ramai pula yang tekan "like". Apabila ramai yang "like", mulalah rasa diri mendapat perhatian ramai. Setiap cetusan minda yang terpapar di laman Facebook dihargai dan rasa bangga dengan apa yang telah dihasilkan. Awas! Tidak salah untuk merasa gembira apabila orang lain suka apa yang kita lakukan, tapi janganlah sampai merasa riak dan berbangga dengan diri sendiri.


3. Komen di Facebook
Mungkin juga kita akan rasa teruja apabila ramai yang memberikan tindakbalas yang memberangsangkan pada "post" kita di Facebook. Apabila ramai sangat, mungkin bibit-bibit perasaan ujub akan mula lahir.


4. Komen Gambar di Facebook
Perkara ni mungkin berlaku pada lelaki yang kacak dan perempuan yang cun sahaja. Apabila cun atau kacak, ramailah yang komen. Tidak kurang juga yang memuji. Apabila banyak sangat terima pujian, mulalah rasa semacam dan seronok dengan pujian itu. Maka, perasaan ujub pun senang-senang boleh diterbitkan.


6. Ramainya Kawan atau Peminat di Facebook
Jumlah sekali lagi memainkan peranan penting bagi syaitan untuk menghasut manusia untuk berasa riak. Ramai bilangan rakan maya di facebook juga membolehkan perasaan ujub diterbitkan. Itu baru kawan, apatah lagi peminat artis yang mencecah jumlah ratusan ribu, malahan jutaan orang. Apabila ramai orang yang meminati artis tersebut, mungkin perasaan ujub akan muncul. Hati-hati!


7. Berdakwah di Facebook
Mungkin ramai kawan kita yang merapu di Facebook. Sebagai orang yang merasa dirinya wajib untuk berdakwah, maka Facebook dijadikan medan untuk berdakwah di tengah-tengah rakan Facebook yang banyak merapu. Maka, jadilah kita orang yang terpencil kerana tidak merapu sedangkan yang lain banyak yang merapu.
Apa yang dibimbangkan di sini, apabila kita berdakwah, kita turut akan berbangga dengan apa yang kita lakukan. Awas, wahai da'ie!
Jadi, berhati-hatilah dengan hati! Semoga kita dilindungi Allah daripada penyakit-penyakit hati ini. Ingatlah bahawa, setiap apa kebaikan yang kita lakukan semuanya adalah daripada Allah jua. Kita tiada hak untuk merasa ujub kerana tanpa izin-Nya ia tidak mungkin akan berlaku. Kembalilah apa jua pujian itu kepada Allah.

In:

Alasan~~~

As Salamualaikum...

Dgn segala hormatnya tajuk di atas dirujuk..

h0h0.. b'ckp pasai alasan ni mmg cukup best.. mmg kena ngn batang hidung sndr... sbb pa??.. haha.. sbb aku ni mmg sorg pemberi alasan yg profesional... hahaha.. dan di sbbkn tu jugak la aku ter pk nk tulis pasai alasan2 nieh... haha.. ( terasa bagai dicucuk2 hati ni )

Jd sbb pa manusia suka bg alasan?? sapa taw?? angkat tgn!!...
ish3... sorang pn x angkat tgn... *geleng pala*
xpa lah meh abg Fahmi nk bgtaw..

yah! sbb utama manusia memberi alasan adalah utk MEMPERTAHANKAN DIRI.. eh?? pertahan diri pn slh ka?? baguih apa... hahaha...
jd apa yg x baguih nya alasan ni... haha.. dlm mempertahankan diri tu.. byk org menafikan kslhn yg dy buat.. ha.. cmtu la.. sng ckp x ngaku kalah salah.. ha... slh yg mcm mana?? aha... lantak dy la slh apa pn... haiya... jnji salah.. wa ckp skali lg.. SALAH...

tu bg yg mmg slh la.. kalau dy betoi tp dituduh slh.. mcm mana plak?? aha.. kategori ni x termsk dlm alasan.. tp msk dlm kategori self defense.. ala2 self defense mechanism la jugak...


Bio Lab Exam
Situasi ni berlaku baru2 ni ja.. waktu aku exam bio lab hari tu...
Ditakdirkan waktu exam aku hari tu jatuh pada waktu 11.15am smpai la 12.15pm ya3ni exam plg awai utk subjek bio lab pd hari tu..

Alhamdulillah aku berjaya menyampaikan diriku ke 10H2 ( tmpt exam ) dgn jaya nya.. awai plak tu..
maka masa yg berbaki tidak aku persiakan.. tggu pa lg.. baca buku la.. bkak mp3 layan la smbl2 dok tggu membe.. hahaha

Waktu nya sudah tiba.. km semua 'dijemput' utk msk ke dlm dewan exam.. makmal komputer w0oo0o... jwb men tekan abcd ja.. haha..

canggih gila.. haha.. bila la nk dpt lab cmni..


maka aku pn tercari2 la tmpt aku.. ( setiap student ada nombor masing2 ) ditakdirkan skali lg aku kena dok sblh minah arab plak dh... ya Rabbi dy pnya pot pet tu klh burung murai.. burung ape??? burung murai..
burung ape?? burung murai.. burung ape?? burung murai.. eh! tnya byk plak bdk ni!!

" sakkir khalawaitku bla3...."
"bi username hud roqom jami3i.. bla3"
"for Bassword bla3..." bising makcik kantin penjaga exam...

alhamdulillah.. mslh password x mghantui aku... walaupun first try x berjaya..
tiba2..

"dukt0or!!!" jerit soqang mamat arab

eh?? xkan arab ni x qeti boh no password kot...

"dukt0or!!!" jerit pula soqang minah arab smbl mengankat tgn nya..

eh?? apa kes depa ni...
eh?? eh?? eh??

aku pn tataw apa kena dgn depa.. rasa2 nya silap makmal kot.. hahaha...
try pnya try... xbleh jgak...

maka blah la mamat n minah td sbg couple 'silap makmal'

x lama kemudian mai plak sorg mamat arab ni... yg sepatutnya duduk kt tmpt td.. rupa nya dy pn 'tersesat' jugak...

"lesh mutaakhar??" tnya makcik tukang kebun pengawas exam
"ana mitaakkid" smbl membuat muka x puas hati...
" daaaaaaaiman mitaakkid!!" marah pengawas tu...

haha.. ni cth pertama... dh mmg sah2 dy silap makmal.. dok bg alsn lg...len kali ngaku jala slh makmal.. ish3.. * geleng pala*
btw.. arab silap tmpt waktu exam ni mmg perkara biasa la.. dh byk kali aku tgk depa jd cmtu... tataw pasaipa..

Rumah Bahagia
Selesai solat isyak...
aku pn mcm biasa la... perkara pertama yg aku pikiaq lepas turun ja tgga masjid sudah tentu kt mana aku nk mkn pasni... hahaha... aku qasa bkn aku soqang la.. belungguk lg pikiaq sama ngn aku...
aku pn membawa la hati yg lara dan perut yg lapaq aku ni jln2 kt Syari3 Jamiah....

Tiba2 aku terpikiaq satu idea...

hehe *muka jahat*

apa kata aku p Rumah Bahagia.. tyme2 cmni selalunya depa dok mkn mlm... h0h0h0h0...
sesampainya aku di dpn pintu umah depa... tanpa berlengah.. aku pn bergendang la kt pintu depa...
mcm2 rentak aku men... nk masuk rentak ke -7 baghu depa bkak pintu.. ad0i~~ penat betoi...
ni kalau kt Malaysia ni dh byk duit org bg nieh... hahaha...

Msk2 ja.. aku dok dgq bising2...
X lain x bkn.. Ash dgn Haz tgh gaduh... hahaha.. depa ni mmg selalu gaduh.. klau aku p mmg x sah la kalau depa x gaduh.. hahaha.. mcm bdk2...

Haz dan Ash


" Ni ang pnya pasai r ni.. ang tgk hangit dh"
" Mana ada.. la ni sapa masak.."
" Ang yg masak mula2 td.. aku sambung yg ang masak ja"
" Ang r bkak api deghaih ( kuat ) sgt"
" Mana ada... ang r.. x basuh kuali.. ni hitam kt bwh ni"

La... kentang hangit rupanya.. haha.. masing2 dok salah org len.. haha.. smpai aku pn slh skali..

(=.=) ???

haha... msk kentang pn hangit... ad0i~~... nseb la ampa ada chef Chenta.. kalau x kebuloq ampa.. haha..

Berbalik kpd perut aku yg sudah mengeluarkan lagu balada..
Timing aku haqi tu agak meleset.. depa dh abeh mkn dh pn... tp ada lg nasi ngn lauk lebih.. haha..
aku pn tggu pa lg.. melantak r...

Haha.. ni plak cth ke 2.. dok slh menyalah org len.. masing2 xmau ngaku slh... h0h0...

Jadi.. mengikut pemerhatian YAB KDYMM PROFESSOR DATO' DAKTOR ORANG KAYA KAYA NAN SEBATANG SENIMAN DIRAJA IR MBBS MUHAMMAD FAHMI BIN MD YUSOF... manusia2 ni mmg x leh laqi dgn dok bg alasan... walaupun kdg2 dh terang2 slh.. masih nk dipertahankan jugak... apakah..
haha.. kt dunia bolehla  bg mcm2 alasan... mcm mana plak akhirat nnti..???

igt lah kwn2.. diakhirat kelak.. mulut di kunci.. hanya anggota lain menjadi saksi..

alasan apakah lg yg dpt menyelamatkan kita??

'Sedarkah kita ketika padang masyar mula terbentang dan segala amalan mula dihisab, tiada lagi segala alasan atau hujah yg dapat menyangkalnya. Mulut kita terbungkam kerana dikunci olehNya. Kepala tertunduk menahan malu. Hati remuk menanggung kesal, akal fikiran berselirat menyaksikan segala perbuatan diri selama di dunia yg terbentang luas bagaikan cermin di hadapan kita. Manakala kaki dan tangan dan seluruh anggota tubuh kita satu persatu mula memberi kesaksian ke atas setiap tingkah laku kita. Tidak ada sesuatu pun perbuatan yg tidak terungkap dan terurai, walaupun ianya hanya sebesar zarah.'


ps: sekali lg artikel ini ditulis sbg teguran kpd penulis sndiri
pss: rumah bahagia bkn rumah org2 gila ataupun rumah org2 tua ttpi rumah manusia biasa
psss: cerita berdasarkan pengalaman penulis.. diolah sedikit supaya kamcing dgn pembaca
pssss: la ni tgh musim exam.. mohon siapa2 yg free2 tu waktu tgh baca.. doa kanlah utk aku boleh jwb exam dgn cemerlang.. Trimas!!