Selalu saja sesal itu datang saat akhir segala sesuatu.

Baru lepas exam yang saspen dan merosakkan jiwa. Kalau hati tak cukup taf boleh pengsan. Kalau jiwa tak tabah macam Malek Mydin(?) boleh lompat sutuh (bumbung) tingkat 14. Torture minda ni boleh membawa side effect yang lain seperti senyum sorang-sorang,main aci sembunyi dalam tong sampah, mencubit pipi tembam kanak-kanak arab yang sedang bermain mahupun me nihao pelajar Melayu lain sebagai menggantikan salam.

Ada rasa semacam nak demam keluar dewan semalam. Kalau otak tu taw bercakap mau dimakinya aku. Yala sebelum ni tak pernah-pernah guna otak *uhuk2 tiba-tiba nak perah sampai kering 2, 3 jam ibarat seorang yang obese berat 200 pound ke atas diminta berlari tanpa henti selama 3 jam menaikki bukit yang curam dengan sudut 89 darjah. Jangankan 3 jam, 10 minit pun dah pemsam.

*betulkan kedudukkan otak.

Oh waktu berjalan balik. Macam biasa la. Sembang-sembang.

" Aku nyesal dowh. Lepas ni aku nak g kelas tiap-tiap hari..."

" Lepas ni aku nak study awal dowh.. tak mau dah lewat-lewat macam ni"

" Aku tak taw nak study macam mana lagi dah nak score.."


Waktu tu entah tiba-tiba aku rasa macam Deja Moss Vu. Macam pernah ku denganr dialog ini. Tapi di mana yah??

Suasana yang sama - berjalan kaki keluar dewan

Situasi yang sama - lepas exam

Yezza dialog yang hampir sama.

Yup. Skrip yang sama berulang yang dulu pernah juga terucap kalau tidak dari orang sama tapi dari sebab yang sama. Aku jamin kalau buat filem memang tak laku lah.

Penyesalan yang entah kali ke berapa?

Kali ni entah berapa lama bertahan?

Atau nanti kita lupa lalu mengulangi perkara yang sama?

Lantas skrip penyesalan yang sama berulang-ulang. Lagi dan lagi.

Sampai bila?

Seorang mukmin tidak akan jatuh ke dalam satu lubang dua kali.”
Riwayat Bukhari & Muslim
 
kadang-kadang kita takut pada bayang sampaikan terlupa ia tanda cahaya semakin dekat.

p/s: bukan nak parok sapa2. peringatan utk diri jugak.
p/s: harapan masing ada.