Seingat aku dulu masa awal semester tahun 2 aku pernah jatuh sakit. Demam. Lebih kurang seminggu ambil masa untuk kebah. Demam yang paling teruk lah seingat aku. Tak pernah lagi rasa demam yang macam tu. Penat. Nak bangun berjalan pun tak mampu. Nausea,diarhea , vomiting tak payah kata la. Tiga beradik serangkai. Solat pun duduk ja waktu tu. Doa tak payah cakap la. Tak putus-putus. Baru lah rasa berserah, tawakal, tak mampu buat apa-apa. 

Dan Allah itu Maha Mendengar. Diberinya lagi nikmat kesihatan kepada aku. Alhamdulillah.



Bersyukur? Amat! 

Lega? Sangat!

Dan waktu tu lah aku rasa aku berazam jadi hamba yang paling baik sekali!


Katakanlah: “Siapakah yang dapat menyelamatkan kamu dari bencana di darat dan di laut, yang kamu berdoa kepada-Nya dengan berendah diri dan dengan suara yang lembut (dengan mengatakan): “Sesungguhnya jika Dia menyelamatkan kami dari (bencana) ini, tentulah kami menjadi orang-orang yang bersyukur.” Katakanlah: “Allah menyelamatkan kamu daripada bencana itu dan dari segala macam kesusahan, kemudian kamu kembali mempersekutukan-Nya.” (Al-An’am:63-64)

Dan hari-hari berlalu lagi. Sihat. Tiada masalah. Tenang. Yalah manusia kan. Cepat sangat lupa. Hidup ala kadar. Buat yang wajib-wajib ja. Maksiat? Huh!

Sampai lah baru-baru ni aku diuji lagi. Kali ni sakit perut berpanjangan. Diagnosis? Ada la.. haha
Dan plot dan skrip doa sama berulang. Dah susah baru teringat tuhan ye dop?

Alhamdulillah Allah sembuhkan aku lagi. *sebenarnyabanyaklagi Dan rasa itu datang lagi. Ingin bertaubat. Mahu jadi yang baik-baik. Tapi bila dikenangkan balik, bukannya aku tak pernah ada azam yang semacam ini.

Ada!

Tapi... rasa itu tak kekal lama.

Cuma harapnya kali ini aku tak lupa. Seperti mana aku yang dulu.

p/s: kadang-kadang musibah tu tanda tuhan mahu sedarkan kita. kan?