As Salamualaikum...

Ya.. hari ini aku sgt panas walaupun dlm musim syita' yg super sejuk ni
aku x tahan... kena cerita jgak!! aku x keqa!!
semua gara2 insiden td... huh!!!



mula2 cmni...............



Sewaktu aku baru sj nk keluar dari pintu msjd usai solat Isyak...
tiba2!!.....
henset aku berdering...tertera di skrin henset 'biru boleh lambungku'

Nyat!

ala... nyat xkan x knai... yg comei2 haluih2.. mcm kanak2 tu

"pami.. jom kita p Irbid Mall dengaq kata ada sale"

"huh?? bila nk p?? la ka??"

"yala.. jom la"

"ang ada kat mana??"
(sebenarnya time aku aku dh nampk bdk ni.. sj nk abehkan kredit dy.. hahaha)

"aku ada kt dpn msjd ni dgn Haris"

"mana??? x nmpk pn"

"cyt!! ang sj nk peqabeh kredit aku"
(haha baqu nk perasan)

aku pn tanpa berfikir pnjg stuju jala..
lagipun 2nd exam baru ja abes.. apa slhnya kn..
tgh dok melintas tu sempat lagi aku ajak mal0 join.. haha..
maka kami berempat pn dgn kaki yang gagah ,melangkah pergi ke Irbid Mall yg sgt 'canggih' tu

hambar~~~


.......................................

( cerita tentang Irbid Mall terpaksa dibuang setelah ditapis oleh Lembaga Kami X Suka Cerita Boring kerana dikhuatiri boleh membawa kpd simptom 'bosan menguap lalu terkulai layu di bawah hirom')



yah di sini kisah nya bermula...
sewaktu dalam perjalanan utk pulang setelah hampa di Irbid Mall...
kami berempat melalui satu kawasan yang boleh kata agak sunyi la...
Haris seperti biasa menghilangkan kesunyian itu sambil 
bersenandung mengikut irama lagu henset nya ..


cuaca pd waktu itu agak sejuk..
lebih sejuk dari biasa.. se akan2 dapat mengagak kejadian yg bakal berlaku kpd kami..
( hahaha rasa lawak pulak aku wt ayat ceni )

"Ni hao..."

argh!! bdk2 ni mai kacau dh....
yah.. 2 'ekor' bdk2 arab yg tak matang dan mabuk2 laut dtg mengganggu km..
mula2 aku igt mcm biasa la..
kacau sat2 ja pastu blah..

kali ni lama la plak...
siap2 tarek2 g..
mula2 aku jln buat tataw ja..
aku dgn mal0 dh terlepas ke dpn sikit..
Nyat ngn Haris masih dok kena kacau lg..
sekoq dok tarek2 baju sambil dok tolak2 badan..
sekoq lg dok mai psyko bising lm bhsa arab..
ckp bodo la.. cina la..
depa igt aku x phm kot!!

aku igtkn dh abeh dh..
aku kaleh2 ja blkg tgk2 bdk tu dok tolak2 Nyat..

"Wah! ni dh lebih,"getus hati aku
Nyat yg halus mulus dan kecil molek itu bagaikan tidak berdaya..
( change mode!!.. y0sh!!)

berbekalkan hati yg panas membara bak gunung berapi Kilimanjaro..
aku membuat pusingan U-turn..
lalu menerpa ke arah malaun td..
tidak semena2 tgn ku bagaikan diberi stimulus dan Reflex Jerk
memainkan peranan lantas mencengkam tengkok malaun tersebut..
segala tenaga ku tumpukan ke tangan aku.. urat2 ku timbul tanda mengalirnya darah ku bg membekal kan Oxygen yg cukup bg Mitochondria di otot2 tgn ku utk menghasikan ATP..
Cellular respiration memainkan peranan semaksima mgkn..
haba2 drpd kesan smpngn Cellular Respiration td terus menghangatkan lg 
hati ku yg sememangnya sudah panas ini..

dpt kulihat kedalam mata malaun td.. tanda ketakutan yg amat dahsyat..
muka nya berubah mnjd biru membawa ke ungu dan akhir sekali putih..
symptom2 pucat lesi sudah kelihatan..
sahabat malaun td kelu lidah tidak terkata..
badannya seakan2 keras.. Adrenaline surge mengeruhkan lg
keadaannya membuatkan bdn nya bertambah kaku..
kelu tidak terkata melihat pahlawan Melayu yg gagh perkasa seakan2 baru terjaga dari lena yg pnjg..
dlm keadaan genting inilah tiba2 Imanku mengetuk2 utk berbicara..

perlukah marah itu??


 " sabar itu sebahagian drpd Iman"

"tidak ada keberanian yg disukai oleh Allah selain drpd keberanian hamba Nya utk menahan kemarahan, dan adapun tidaklah seseorang hamba Nya itu menahan kemarahan melainkan diisi dada nya dgn keimanan"

teringat lg aku tntg mfhum hadis dimana seorang lelaki meminta wasiat drpd Nabi, lalu Nabi menjawab jgn lah kau mnjd seorang yg pemarah, diulangnya oleh Nabi sbyk 3 kali tanda pntgnya dijauhi sifat ini..

ya.. pada saat itu.. syaitan sudah mula menggantung belon memasang khemah 
yang dilengkapi dgn sistem stereo dan juga menyediakan mknn yg enak2 
sbg persiapan utk berpesta atas kejayaan mereka...
kejayaan mrk dlm membuatkan anak Adam menurutkan nafsu amarah..

nyata aku hampir2 shj jatuh ke dlm perangkap mrk..
x pernah selama ini aku mencekik sesiapa sedemikian rupa..
syukur atas teguran iman ,aku mengendurkan cengkaman tgn ku dan menolak malaun itu ke tepi..

mgkn sj aku mng dlm perkelahian itu, tp secara hakikat nya aku tewas dlm menahan amrahku..

( ok mode normal blk...)

nasib baik la.. takat tu sj..
aku tataw apa nk jd kalau aku x lepaskan tgn aku td..
yah.. bdk2 arab seperti biasa.. ibarat tin yg kosong..
apabila diketuk bunyi boleh di dgr ke seluruh Irbid..
tp isi dlm.. hampeh.. kosong..
depa pn tggu apa lg.. 
terus cabut lari la...

baki perjalanan tu mmg berleter habis-habisan la..

"nasib baik depa kaum nabi aku!! klau tidak dh lama aku belasah!!"

haha.. ayat kemaih ja.. x sanggup pn nk bwt sbenarnya...
ok cukup takat sini..

Adios..

As Salamualaikum!



يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ إِنَّ اللّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
Hai orang-orang yang beriman, jadikanlah sabar dan shalat sebagai penolongmu [99], sesungguhnya Allah beserta orang-orang yang sabar.Al-Baqarah:155




وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِّنَ الْخَوفْ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِّنَ الأَمَوَالِ وَالأنفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepadamu, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar. Al-Baqarah:177 








p/s1: segala majaz dan hiperbola di atas adalah rekaan semata bertujuan sbg perencah penyedap cerita..
p/s 2: Lembaga Kami X Suka Cerita Boring sebenarnya tidak pernah wujud namun begitu terdapat ura2 bahawa lembaga ini bakal ditubuhkan tidak lama lg..
p/s 3: cerita ini berkisarkan kisah benar dan diolah sedikit supaya kamcing dgn selera pembaca
psp  : watak2 di atas merupakan watak yg sebenar!! ( hehe..kpd watak tersebut jgn marah nah )