Diwajibkan atas kamu berperang, padahal berperang itu adalah sesuatu yang kamu benci. Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui. (Surah. Al Baqarah:216)



As Salamualaikum
  
Pa habaq semua!!!

haha.... buat pengetahuan semua ayat di atas merupakan antara ayat2 fevret aku dlm Quran..

eh2.. jgn salaf faham.. bkn aku ank tirikan ayat2 yg lain.. tp ayat ni ntah la cm sgt spesel.. hehe... 

seolah2 pujukan dari Rabb kt aku tatkala aku berduka lara menitiskan air mata sewaktu ditimpa 

musibah aka ujian dan tarbiah dari Allah.. 

" emo lak ang ni Pami!! "
" haha.. why not.. we human got heart.. huhu"


Yah!! dlm hidup ni byk mnda yg berlaku bkn menurut kehendak kita..kn?? kn3??

Cth nya mcm  ni la kira2 nya..
Pd suatu hari.. Si Dara ni ddatangi oleh ayahn dan ibuya.. org tuanya itu memaklumkan bahawa mrk telah menetapkan jodoh buat Si Dara ni.. malangnya Si Dara yg tiut miut comel lotey ni dh ada pakwe idaman hati sendiri.. yg mana time tu mmg xdan chance la nk compete dgn lelaki pilihan mak bapak Si Dara ni yg sememangnya seorang yg soleh, hafiz al-Quran,hebat bersukan,cemerlang dlm akademik,bertakwa,beriman dan juga kaya raya3... maka tidak dapat tidak berkahwin la Si Dara ni dgn lelaki pilihan mak bapak dy...
maka bermonologlah Si Dara ini di dalam hati " Tuhan itu tidak adil!!.. aku tidak mencintai nya.. aku tidak akan bahagia..cintaku hanya pd pakwe ku! cinta sejati! " 

maka disinilah berlaku sedikit kesilapan.. menyangkakan pendapat nya lebih bagus dan bernas drpd 'pendapat' Allah sedangkan Allah itu lebih mengetahui apa yg lebih baik bg hambanya...

( aku olah daqi cqita I'm Not Single.. haha.. )


Nilaian hamba sgt terhad


video 


a'a.. amacam video ni.. hebat kan..

apa yg saudara2 tuan2 puan2 dato'2 datin2 tan sri2 datin sri2 rasa waktu tgk video ni...  takjub kan??
rasa cm x percaya dgn mata sndiri?? tahniah!! anda dan saya sama!!

Sedarlah..kita hanya mampu menilai sesuatu melalui satu sudut pndngn shj.. iaitu pndngn hamba.. sdgkan Allah Yang Maha Mengetahui dpt menilai baik dan buruk kehidupan kita dari segenap sudut... hinggakan sesuatu yg mustahil pd hemat kita rupa nya tidak mustahil pd hemat Allah.. suatu yg buruk pd pndngn kita sbnrnya baik utk kita.. dan suatu yg baik pd pendapat kita rupanya buruk bg kita...

Sesungguhnya hikmah Allah itu sgt luas...

Jadi sahabat2 kwn2 rakan2 ku yg mana sewaktu membaca blog ni kalau ada yg tgh dibelenggu mslh.. yg mana x puas hati dgn result periksa ka.. clash ngn awek ka ( haha.. ada ka).. duit  TERhabis blanja ka dan sbg nya lah... lilek bro!!.. be hepi.. xdak hal pnya..

igtlah Allah akan sentiasa menunjukkan jln keluar bg hambaNya yg bertakwa..
mafhum drpd ayat 2 dan 3 surah At Talaaq
Barangsiapa yang bertakwa kepada Allah, nescaya Allah akan lepaskan ia dari masalah hidup Dan diberikannya rezeki dari sumber yang tidak diduga. Dan barangsiapa yang bertawakkal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkan keperluannya. Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan (  yang dikehendaki ) Nya. Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.


Adios!!


As Salamualaikum..........