As Salamualaikum...

Dgn segala hormatnya tajuk di atas dirujuk..

h0h0.. b'ckp pasai alasan ni mmg cukup best.. mmg kena ngn batang hidung sndr... sbb pa??.. haha.. sbb aku ni mmg sorg pemberi alasan yg profesional... hahaha.. dan di sbbkn tu jugak la aku ter pk nk tulis pasai alasan2 nieh... haha.. ( terasa bagai dicucuk2 hati ni )

Jd sbb pa manusia suka bg alasan?? sapa taw?? angkat tgn!!...
ish3... sorang pn x angkat tgn... *geleng pala*
xpa lah meh abg Fahmi nk bgtaw..

yah! sbb utama manusia memberi alasan adalah utk MEMPERTAHANKAN DIRI.. eh?? pertahan diri pn slh ka?? baguih apa... hahaha...
jd apa yg x baguih nya alasan ni... haha.. dlm mempertahankan diri tu.. byk org menafikan kslhn yg dy buat.. ha.. cmtu la.. sng ckp x ngaku kalah salah.. ha... slh yg mcm mana?? aha... lantak dy la slh apa pn... haiya... jnji salah.. wa ckp skali lg.. SALAH...

tu bg yg mmg slh la.. kalau dy betoi tp dituduh slh.. mcm mana plak?? aha.. kategori ni x termsk dlm alasan.. tp msk dlm kategori self defense.. ala2 self defense mechanism la jugak...


Bio Lab Exam
Situasi ni berlaku baru2 ni ja.. waktu aku exam bio lab hari tu...
Ditakdirkan waktu exam aku hari tu jatuh pada waktu 11.15am smpai la 12.15pm ya3ni exam plg awai utk subjek bio lab pd hari tu..

Alhamdulillah aku berjaya menyampaikan diriku ke 10H2 ( tmpt exam ) dgn jaya nya.. awai plak tu..
maka masa yg berbaki tidak aku persiakan.. tggu pa lg.. baca buku la.. bkak mp3 layan la smbl2 dok tggu membe.. hahaha

Waktu nya sudah tiba.. km semua 'dijemput' utk msk ke dlm dewan exam.. makmal komputer w0oo0o... jwb men tekan abcd ja.. haha..

canggih gila.. haha.. bila la nk dpt lab cmni..


maka aku pn tercari2 la tmpt aku.. ( setiap student ada nombor masing2 ) ditakdirkan skali lg aku kena dok sblh minah arab plak dh... ya Rabbi dy pnya pot pet tu klh burung murai.. burung ape??? burung murai..
burung ape?? burung murai.. burung ape?? burung murai.. eh! tnya byk plak bdk ni!!

" sakkir khalawaitku bla3...."
"bi username hud roqom jami3i.. bla3"
"for Bassword bla3..." bising makcik kantin penjaga exam...

alhamdulillah.. mslh password x mghantui aku... walaupun first try x berjaya..
tiba2..

"dukt0or!!!" jerit soqang mamat arab

eh?? xkan arab ni x qeti boh no password kot...

"dukt0or!!!" jerit pula soqang minah arab smbl mengankat tgn nya..

eh?? apa kes depa ni...
eh?? eh?? eh??

aku pn tataw apa kena dgn depa.. rasa2 nya silap makmal kot.. hahaha...
try pnya try... xbleh jgak...

maka blah la mamat n minah td sbg couple 'silap makmal'

x lama kemudian mai plak sorg mamat arab ni... yg sepatutnya duduk kt tmpt td.. rupa nya dy pn 'tersesat' jugak...

"lesh mutaakhar??" tnya makcik tukang kebun pengawas exam
"ana mitaakkid" smbl membuat muka x puas hati...
" daaaaaaaiman mitaakkid!!" marah pengawas tu...

haha.. ni cth pertama... dh mmg sah2 dy silap makmal.. dok bg alsn lg...len kali ngaku jala slh makmal.. ish3.. * geleng pala*
btw.. arab silap tmpt waktu exam ni mmg perkara biasa la.. dh byk kali aku tgk depa jd cmtu... tataw pasaipa..

Rumah Bahagia
Selesai solat isyak...
aku pn mcm biasa la... perkara pertama yg aku pikiaq lepas turun ja tgga masjid sudah tentu kt mana aku nk mkn pasni... hahaha... aku qasa bkn aku soqang la.. belungguk lg pikiaq sama ngn aku...
aku pn membawa la hati yg lara dan perut yg lapaq aku ni jln2 kt Syari3 Jamiah....

Tiba2 aku terpikiaq satu idea...

hehe *muka jahat*

apa kata aku p Rumah Bahagia.. tyme2 cmni selalunya depa dok mkn mlm... h0h0h0h0...
sesampainya aku di dpn pintu umah depa... tanpa berlengah.. aku pn bergendang la kt pintu depa...
mcm2 rentak aku men... nk masuk rentak ke -7 baghu depa bkak pintu.. ad0i~~ penat betoi...
ni kalau kt Malaysia ni dh byk duit org bg nieh... hahaha...

Msk2 ja.. aku dok dgq bising2...
X lain x bkn.. Ash dgn Haz tgh gaduh... hahaha.. depa ni mmg selalu gaduh.. klau aku p mmg x sah la kalau depa x gaduh.. hahaha.. mcm bdk2...

Haz dan Ash


" Ni ang pnya pasai r ni.. ang tgk hangit dh"
" Mana ada.. la ni sapa masak.."
" Ang yg masak mula2 td.. aku sambung yg ang masak ja"
" Ang r bkak api deghaih ( kuat ) sgt"
" Mana ada... ang r.. x basuh kuali.. ni hitam kt bwh ni"

La... kentang hangit rupanya.. haha.. masing2 dok salah org len.. haha.. smpai aku pn slh skali..

(=.=) ???

haha... msk kentang pn hangit... ad0i~~... nseb la ampa ada chef Chenta.. kalau x kebuloq ampa.. haha..

Berbalik kpd perut aku yg sudah mengeluarkan lagu balada..
Timing aku haqi tu agak meleset.. depa dh abeh mkn dh pn... tp ada lg nasi ngn lauk lebih.. haha..
aku pn tggu pa lg.. melantak r...

Haha.. ni plak cth ke 2.. dok slh menyalah org len.. masing2 xmau ngaku slh... h0h0...

Jadi.. mengikut pemerhatian YAB KDYMM PROFESSOR DATO' DAKTOR ORANG KAYA KAYA NAN SEBATANG SENIMAN DIRAJA IR MBBS MUHAMMAD FAHMI BIN MD YUSOF... manusia2 ni mmg x leh laqi dgn dok bg alasan... walaupun kdg2 dh terang2 slh.. masih nk dipertahankan jugak... apakah..
haha.. kt dunia bolehla  bg mcm2 alasan... mcm mana plak akhirat nnti..???

igt lah kwn2.. diakhirat kelak.. mulut di kunci.. hanya anggota lain menjadi saksi..

alasan apakah lg yg dpt menyelamatkan kita??

'Sedarkah kita ketika padang masyar mula terbentang dan segala amalan mula dihisab, tiada lagi segala alasan atau hujah yg dapat menyangkalnya. Mulut kita terbungkam kerana dikunci olehNya. Kepala tertunduk menahan malu. Hati remuk menanggung kesal, akal fikiran berselirat menyaksikan segala perbuatan diri selama di dunia yg terbentang luas bagaikan cermin di hadapan kita. Manakala kaki dan tangan dan seluruh anggota tubuh kita satu persatu mula memberi kesaksian ke atas setiap tingkah laku kita. Tidak ada sesuatu pun perbuatan yg tidak terungkap dan terurai, walaupun ianya hanya sebesar zarah.'


ps: sekali lg artikel ini ditulis sbg teguran kpd penulis sndiri
pss: rumah bahagia bkn rumah org2 gila ataupun rumah org2 tua ttpi rumah manusia biasa
psss: cerita berdasarkan pengalaman penulis.. diolah sedikit supaya kamcing dgn pembaca
pssss: la ni tgh musim exam.. mohon siapa2 yg free2 tu waktu tgh baca.. doa kanlah utk aku boleh jwb exam dgn cemerlang.. Trimas!!