" Kalau boleh tak payah lah amek bidang perubatan ni.. baik adik fikir betul-betul" kata seorang doktor HO. 
" Kerja doktor ni kalau nak harap kan gaji memang tak padan la... korang tahu tak apa bos ( specialist ) abang cakap kat abang? Dia kata abang jual burger tepi jalan lagi bagus." sambung abang doktor tu lagi.
" eleh dia ni.. tak bagi semangat langsung lar... bajet senior la tu...aku tak percaya! aku tak percaya! " komplen aku... tapi dalam hati lar.. hahaha.
Waktu tu aku masih lagi dalam program pendedahan kerjaya. Maklumlah, anak muda dok semangat lagi. Orang cakap susah ka payah ka mana la nak percaya. Dah minat sangat-sangat la katakan. Alah! bukan aku soqang, ampa ( budak2 medik ) pun sama kan?
Kan kan kan ?

Tadi masa aku tengah berjalan balik dengan Haziman (nama sebenar) nak ke Mujamma3 tiba terpacul dari mulut aku.. " Dulu waktu orang kata susah kita tak mau percaya. Kalau betul kita dah pikiaq masak-masak.. mesti kita takkan pernah merungut kan? "
" Tula pasal .... " potpet Haziman. Aku dah tak dengaq dah. Fikiran aku melayang. Apa betul jalan yang aku pilih ni?

Kemudian apabila kamu telah membulatkan tekad, maka bertawakkallah kepada Allah. Sesungguhnya Allah menyukai orang-orang yang bertawakkal kepada-Nya. [3:159]


Mungkin ramai yang menyesal. Kenapa aku pilih bidang ni? Kenapa aku pilih jalan yang ini? Tapi bukankah satu masa dulu kita pernah bertekad. Susah macam mana pun mesti akan kita lalui. Jadi sekarang mengapa harus merungut? Sudah lupakah dengan azam kita yang dulu? Sudah menyesalkah dengan keputusan yang dulu?

" Jalan yang susah itu. KAU sendiri yang pilih!" 

Tempelak hati pada diri. Maka aku menjawab.

" Moga-moga jalan inilah, jalan aku ke syurga"

Semoga jalan-jalan yang kita lalui membawa kita lebih dekat pada Maha Pencipta kerana pada hakikatnya syurga itu mahal , maka harus dibayar dengan harga pengorbanan yang tinggi.

p/s: mode exam. tembakkan doa sekali lagi yah!. guna machine gun lagi bagus. Pang3x!
p/s: usaha , doa , tawakkal .