Huh?



" Aku tak boleh r... asyik-asyik dia lebih daripada aku...," muntah Naqiz dengan amarah.
" Lorh.. awat?," aku bertanya. Hairan
" Dah la pagi tadi dia buat dosa kat aku.. aku usaha tak maqah.. kot2 aku boleh dapat markat tinggi pada dia.. tengok-tengok dia tinggi pada aku....," sambung Naqiz antara marah dan geram.
Terburai ketawa rakan-rakan sekeliling.
"Hahahaha... Ang kena doa macam ni... 'Ya Allah sekiranya engkau menerima kesabaranku pagi tadi....' ," ajuk Zawan ditambah dengan nada berdoa. Hahahaha

Tahan marah dapat markah tinggi? adoi~




**********

Ada-ada saja. Setiap kali habis exam situasi macam ni kerap saja berlaku. Sesi perkongsian. Luahan perasaan. Tak puas hati. Pendek kata macam-macam lah!



Apakah kamu mengira bahwa kamu akan masuk syurga, padahal belum datang kepadamu (cobaan) sebagaimana halnya orang-orang terdahulu sebelum kamu?Mereka ditimpa oleh malapetaka dan kesengsaraan, serta digoncangkan (dengan bermacam-macam cobaan) sehingga berkatalah Rasul dan orang-orang yang beriman bersamanya: 'Bilakah datangnya pertolongan Allah?' Ingatlah, sesungguhnya pertolongan Allah itu amat dekat. Al Baqarah : 214



Sedar atau tidak kita sedang berada dalam fasa ujian. Fasa ini kita akan diuji terus menerus. Dia mahu melihat. Hamba jenis apa kita ini. Hamba yang reti bersyukur atau hamba yang hanya tahu merungut. Ingat, sabar yang paling tinggi adalah kemampuan untuk kita sabar pada saat pertama kita menerima ujian. Bersabarkah kita waktu itu? Redhokah kita pada waktu itu?



Barangsiapa bertakwa kepada Allah, nescaya Dia akan mengadakan baginya jalan keluar.
Dan memberi rezeki kepadanya tanpa di sangka-sangka.Dan barangsiapa yang bertawakal kepada Allah, nescaya Allah akan mencukupkannya.Sesungguhnya Allah melaksanakan urusan yang dikehendakiNya.Sesungguhnya Allah telah mengadakan ketentuan bagi tiap-tiap sesuatu.


Allah punya 'suprise' buat kita, jalan keluar dan rezeki tanpa disangka-sangka. Tinggal sekarang kita perlu bersabar. Menanti dengan penuh harapan. Mempertaruhkan ketakwaan. Kerana janji Allah itu benar. Walaupun ia menuntut kesabaran dan keazaman yang tinggi, jangan berputus asa. Ganjarannya kelak pasti tidak mengecewakan.

Oleh itu. saat kita diuji.Nantikanlah dengan penuh debaran kejutan apa tuhan kita sediakan untuk kita. Kejutan yang pastinya hanya buat hambanya yang bertakwa.
 
Kerna Tuhan itu penuh dengan kejutan...


p/s: exam dah abeh... yahoo!