Di dalam bilik kuliah...

" Smoke can lead to the metaplasia.. So please! please! stop smoking! If it is not stopped this will lead to mutation or maybe cancer.."

Ada pelajar yang tersenyum. Ada yang tidak menunjukkan respon apa2. Ada juga yang melihat2 pelajar lain lagaknya seolah2 mahu menuduh mereka2 yang merokok. Seribu satu reaksi dapat dilihat.

Selesai kuliah masing2 sibuk mengosongkan dewan. Meluru keluar menyambung hal masing2. Bagaikan amnesia, rokok2 mula kelihatan bercumbu2 dengan bibir mereka. Dan mereka itu adalah pelajar perubatan! Manusia yang tahu dengan kesan buruk rokok dan pasangannya asap.

Pelik bukan?

Pokoknya ramai orang tahu. Bukan seorang. Dua orang. Tapi ramai.

Tahu itu memang ramai. Tak kisah lah sama ada tahu nya itu datang dari pembelajaran formal di sekolah atau pun dari sekeliling. Yang penting tahu. Sebab itu secara logiknya pelajar yang mendapat 100% dalam pelajaran sivik sepatutnya merupakan pelajar yang paling baik akhlaknya. Malangnya logik ini tidak diterima.
Kerana pelajar ini cuma sekadar tahu ini salah, ini buruk, ini betul, ini baik. Tak lebih dari itu.

Jadi apa yang tidak kena?

Kesedaran. Sedar memainkan peranan yang penting. Tahu sekadar tahu tanpa ada kesedaran tidak akan diterjemah kepada tindakkan. Ada beza antara tahu dan sedar.

Sedar itu lebih membawa maksud mereka percaya apa yang mereka tahu. Mereka percaya bahawa kesan buruk itu akan berlaku kepada mereka. Malangnya ramai orang membina sejenis perisai seolah2 kesan2 buruk yang mereka tahu itu tidak berlaku kepada mereka. Hujahnya... " Alah! Aku tengok orang yang hisap rokok lagi sihat daripada orang yang tak hisap rokok.." Kesan buruk itu untuk orang lain. Ah!! Aku terkecuali!

Sebab itu sangat merugikan kalau kesedaran itu hanya timbul selepas musibah sudah berlaku walaupun hakikatnya kebanyakkan kesedaran lahir dari situ.

Mereka tahu material exam sangat banyak untuk dihabiskan, tapi tidak pula mahu membaca awal2.
Mereka tahu dakwah itu satu kewajipan, tapi tidak pula ada yang memberi peringatan.
Mereka tahu solat jemaah itu punya kebaikkan, tapi tidak pula berebut untuk dilakukan.
Mereka tahu sekadar tahu. Bercakap tanpa henti tentang apa yang mereka tahu. Akhirnya tiada apa2 yang diterjemah kepada tindakkan.

p/s: pagi PSL.. nerves plak I~ hehe... hidup Bucaneers!!