Nyunyu merupakan seorang penggemar coklat... tak kiralah apa pun jenis coklat pasti Nyunyu akan tahu dan pernah merasainya.. peminat tegar lah kata kan.. setiap hari Nyunyu akan pergi ke kedai coklat kegemarannya Kedai Coklat 'Manis Lah Sangat' untuk membeli coklat kegemarannya iaitu MMM (masam masam manis).. setiap hari Nyunyu akan memperuntukkan lebih kurang RM10 untuk membeli coklat... access Nyunyu kepada coklat sangat mudah kerana dia tinggal di kawasan perindustrian coklat dan taman perumahannya terletak berdekatan dengan kilang coklat Williy Wonka ... tambah menarik lagi kebanyakkan penduduk di situ merupakan pembuat coklat professional termasuk ayah Nyunyu sendiri..

Nak dijadian cerita.. Nyunyu mempunyai satu tabiat yang kurang elok ya3ni dia suka kencing di tembok sekolah setiap kali waktu habis persekolahan... hari makin hari berlalu... setiap kali nyunyu melaksanakan 'hobi' nya pasti akan ada semut yang menghurung (betoi ka ni..? hahaks)... sampaikan ke satu tahap di kawasan berdekatan tempat 'toilet' nyunyu ada satu sarang semut yang sangat besar...



Nyunyu berasa hairan atas perubahan landskap yang berlaku... pada mulanya dia mengingatkan ini antara projek kerajaan barisan nasional projek kelab Alam Sekitar sekolahnya.. namun setelah dirujuk ternyata bukan... dia mula berasa panik... di  rumah atoknya dulu pun pernah ada sarang yang serupa... tak lama selepas itu atok nya meninggal dunia... pemikiran anak kecil seperti nya sudah membayangkan hantu semut akan menyerangnya...

Nyunyu menceritakan perkara ini kepada adik bongsu nya yang berumur 4 tahun ... Nyat nama nya...
" abg tena tencing manis lettueww" kata Nyat..
" ang taw mana! buat pandai boleh.." balas nyunyu sambil menyekeh kepala adik nya.. *dush!3x*

" adoi!! tatit lar!!... adik taw leuww... kan temut matan dula... ni metty ayer tenting abg ada banyak dula.."
" ah tipu argh!! tapi kan... kencing manis tu apa?? " (bengong budak ni) tanya nyunyu dengan membuat muka straight face..
" tenting manis tue omputeh takap Diabetes Mellitus .. dia ata 2 denis.. type 1 due to lack of insulin secretion atau type 2 reduced sensitiveness of insulin's target cell to its presence" jelas Nyat tanpa wa8af dan 6oma2ninah...
" ang taw mana semua menda ni.." tanya nyunyu dalam kehairanan...
" tu butu Sherwood along nyat baca bila bosan..." jawab nyat selamba...


dipendekkan cerita.. nyunyu telah disahkan menghidap penyakit kencing manis.. dia telah dipaksa oleh ibu nya untuk tidak lagi membeli coklat.. setiap kali melintas kedai coklat, nyunyu hanya dapat memandang dengan pandangan yang sayu... malah sarang semut di tembok sekolah nya juga telah tiada.. kehilangan sarang semut itu masih menjadi misteri sehingga kini..

sekian

As Salam

Solat suboh berjemaah sebagaimana yang kita ketahui sangat dituntut dalam Islam. Ini bukan bermakna solat berjamaah pada waktu fardhu yang lain tidak dituntut, bahkan secara umumnya solat berjamaah itu sendiri sangat-sangat dituntut malah diberi ganjaran 27 kali ganda pahala solat secara berseorangan.

Tapi apa istimewanya solat suboh berjemaah ni?

Diriwayatkan Muslim daripada Usman bin Affan berkata, Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya: "Barang siapa yang solat Isyak berjemaah maka seolah-olah dia telah solat setengah malam, barang siapa solat Subuh berjemaah, maka seolah-olah dia telah melaksanakan solat malam satu malam penuh." (Hadis riwayat Muslim)

kita sedia maklum bahawa waktu suboh merupakan waktu yang sangat enak untuk tidur.. malah dikatakan waktu suboh merupakan waktu kemuncak kesedapan dalam tempoh waktu tidur... sebab itulah apabila dikatakan seseorang itu mahu berubah.. menjadi seorang berdisiplin.. seorang yang berdedikasi.. tidak boleh tidak mestilah dimulakan dengan solat suboh berjemaah.. kenapa saya katakan demikian? ini kerana dalam suboh berjemaah ada satu nilai yang sangat penting iaitu pengawalan diri..

Bagaimana kita boleh mengawal diri? salah satunya ialah dengan menumpaskan hawa nafsu.. nafsu ini dikaitkan dengan satu bahagian di otak dipanggil Hypothalamus dan juga Limbic System melalui Reward Center yang mana tabiat yang menyenangkan akan di ulang-ulang setiap hari dan memberi rasa kepuasan kepada manusia... seperti mana Nyunyu tadi.. Reward Center mengatakan makan coklat itu sesuatu yang menyenangkan dan memberi kepuasan.. dia telah didorong oleh Reward Center itu tadi sekiranya ingin gembira maka coklat adalah penyelesaiannya.. begitu lah kita.. sebenar nya kita mampu hidup dengan tidur hanya 3-4 jam sehari.. tapi kita memilih untuk tidur lebih pada itu.. kerana apa?? kerana nafsu mengatakan ia seronok.

Oleh itu apabila seseorang itu berjaya untuk bangun solat suboh berjemaah secara konsisten maka saya katakan dia sudah selangkah untuk mencapai tahap pengawalan diri... Reward Center itu tadi boleh di supress dengan arahan dari Higher Center otak kita... iaitu lah mujahadah dan keazaman yang tinggi dibantu dengan keadaan fisiologi badan yang mengizinkan...

"Solat yang paling berat bagi orang-orang munafik ialah solat Isyak dan solat Subuh. Kalaulah mereka tahu pahala keduanya, nescaya mereka akan mendatanginya sekalipun dengan merangkak. Inginlah aku rasanya menyuruh seseorang menggantikan ku mengimami solat, sesudah itu aku pergi dengan beberapa orang membawa ikatan-ikatan kayu bakar ke rumah-rumah orang yang tidak datang solat berjemaah, lalu dibakar rumah-rumah mereka." (Hadis Sahih Muslim Jilid 2. Hadis Nombor 0610)

Menjadi permasalahan kepada kita ialah apabila kita tidak dapat melihat kesan atau ganjaran kepada sesuatu amalan yang kita lakukan.. sebagai contoh.. Nyunyu sebelum mengetahui dia dihidap kencing manis, dia kerap memakan coklat.. semuanya berubah apabila dia mengetahui kehadiran penyakit tersebut... keadaan badannya masih sama.. cukup semua anggota.. pada hemat manusia biasa, dia tidak ada masalah untuk makan apa sahaja yang dia suka... tapi apabila dia mengetahui kesan yang bakal dilaluinya sekiranya tabiat nya (makan coklat) diteruskan maka dia menghentikan tabiat tersebut.. kerana apa? kerana kesan buruk nya jelas dan dia meyakini dengan kesan yang bakal dilaluinya...

Begitu juga kita... ganjaran dan akibat daripada amalan kita banyak merupakan perkara-perkara sam3iyat yang mana tidak dapat kita lihat dan merasainya serta merta di dunia... oleh itu keyakinan atau dalam erti kata lain iman perlu dipasakkan di dalam hati agar kita yakin dengan apa yang dijanjikan oleh Allah..

bertitik tolak dari solat suboh berjemaah.. kita boleh melatih diri kita dengan disiplin-disiplin yang lain contoh nya dalam pengawalan pemakanan , emosi , ketepatan waktu dan sebagainya... dengan menggunakan kaedah yang sama mujahadah dan keazaman yang kuat.. jangan biarkan nafsu itu mengawal kita hanya dengan mengatakan " oh! ini seronok... kau mesti buat " ... tetapi kita sendiri mesti mengatakan " tidak ! memang ia seronok.. tapi ia merugikan aku!"

belajarlah mengatakan "Tidak!" pada kecenderungan hati yang terselindung di sebaliknya kerugian ...
dan belajarlah mengatak "Ya!" kepada keengganan hati yang ternyata pada nya keuntungan.


p/s: haha.. aku dah mula kempen solat suboh.. jom kawan2!!
p/s: lepas abeh tulis ni... qasa takut plak... satg aku plak yg x p suboh.. adoi~
p/s: kepada ahli-ahli Kelab Lelaki Suboh.. kita mulakan balik tabiat kita dulu2 noh...