Dosa itu bila dilakukan, bila terlakukan pasti mengundang rasa yang kurang enak. Ibarat gulai yang dimasak tiada santan, ibarat Milo dibancuh dengan air sejuk, ibarat laptop tak boleh bukak facebook ibarat baru lepas tengok cerita crow zero rasa macam nak tumbuk ja orang yang mai melawak lebih kurang. Lebih kurang macam tu la. Betoi. Tak percaya sila try apa yang entapa rasa? Sehari suntuk mood rasa macam tak kena ja.

Mujur masih ada rasa macam tu. Itu tanda dalam hati masih ada sekelumit iman walau cuma setebal kulit bawang. Kalau buat maksiat tak rasa apa-apa. Sila jaga-jaga. Samada yang disangka maksiat itu bukan maksiat ataupun maksiat itu sudah sebati dalam diri.

Manusia itu lupa sifatnya

Yalah. Kadang-kadang dosa yang kita lakukan hari ini pernah suatu masa dulu kita berazam untuk meninggalkannya. Bukan kadang-kadang la. Serasa aku kerap dan boleh jadi majoriti.

Manusia itu lumrah lah kalau terlupa. Tapi dosa ini bukan soal lupa bagaimana atau bila kita melakukan dosa itu. Tapi kita selalu lupa 'rasa' itu. Rasa menyesal dan taubat yang pernah kita alami sewaktu dosa yang pertama sampai membawa kepada dosa yang kedua dan seterusnya.

Malah sebaliknya 'nikmat' maksiat itu yang sering kita ingat-ingatkan. Rindu-rindukan. Sampai satu tahap keinginan itu mengatasi ingatan 'rasa' dan sesal menyebabkan dosa yang sama kita lakukan berulang kali

Jangan putus asa

Wahai anak Adam, sesungguhnya jika engkau menyeru dan mengharap pada-Ku, maka pasti Aku ampuni dosa-dosamu tanpa Aku pedulikan. Wahai anak Adam, seandainya dosamu membumbung tinggi hingga ke langit, tentu akan Aku ampuni, tanpa Aku pedulikan. Wahai anak Adam, seandainya seandainya engkau mendatangi-Ku dengan dosa sepenuh bumi dalam keadaan tidak berbuat syirik sedikit pun pada-Ku, tentu Aku akan mendatangi-Mu dengan ampunan sepenuh bumi pula.” (HR. Tirmidzi no. 3540. Abu Isa mengatakan bahwa hadits ini ghorib. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadis ini shahih)

Kadang-kadang kita rasa dosa kita buat tu banyak sangat dah. Rasa macam mustahil Allah nak ampun dah. Sampai timbul dalam hati masih terbuka kah pintu taubat untuk kita?

" Ah! Kau dah buat dosa ni banyak kali dah. Kau ingat tuhan nak ampunkan kau ke..? "

" Alang-alang kau dah nak masuk neraka. Apa salahnya enjoy kejap kat dunia ni..."

" Alah ang ni tuhan pun tak ampun ang dah aih. Tobat masuk neraka punya.."

" Kau ni taubat banyak kali dah. Ni buat lagi. Tak cium bau syurga dah kau ni.."

Masyarakat menohmah seakan-akan mereka tuhan. Syaitan juga tidak ketinggalan menyuntik hasutan sampai hasutan ini membuatkan kita lupa Allah itu maha penerima taubat. Hasutan itu membuat kita berputus asa dengan rahmat tuhan sedangkan Allah berfirman :

Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa sesungguhnya Dialah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. Az Zumar : 53

Berdoalah. Bertaubatlah.



Maka berdoalah dengan penuh keyakinan. Buangkan rasa ragu dalam hatimu. kerana nabi bersabda :

"Berdoalah kamu kepada Allah dalam keadaan kamu yakin dengan kemustajabannya. Ketahuilah sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari jantung hati yang lalai dan alpa" (Riwayat al-Tirmizi, dinilai sahih oleh al-Albani).

Begitulah indahnya Islam. Hubungan hamba dan tuhannya tiada perantara. Tidak perlu seperti kristian membuat pengakuan didepan paderi. Tidak perlu dosa yang kita lakukan diceritakan kepada orang ramai. Cukuplah antara kamu dan hatimu yang tulus bersama tuhanmu. Merintih di sepertiga malam. Alis matamu menjadi saksi.

“Ada seorang hamba yang berbuat dosa lalu dia mengatakan ‘Allahummagfirliy dzanbiy’ [Ya Allah, ampunilah dosaku]. Lalu Allah berfirman, ‘Hamba-Ku telah berbuat dosa, lalu dia mengetahui bahwa dia memiliki Rabb yang mengampuni dosa dan menghukumi setiap perbuatan dosa’. (Maka Allah mengampuni dosanya), kemudian hamba tersebut mengulangi lagi berbuat dosa, lalu dia mengatakan, ‘Ya robbi agfirli dzanbiy’ [Wahai Rabb, ampunilah dosaku]. Lalu Allah berfirman, ‘Hamba-Ku telah berbuat dosa, lalu dia mengetahui bahwa dia memiliki Rabb yang mengampuni dosa dan menghukumi setiap perbuatan dosa’. (Maka Allah mengampuni dosanya), kemudian hamba tersebut mengulangi lagi berbuat dosa, lalu dia mengatakan, ‘Ya robbi agfirli dzanbiy’ [Wahai Rabb, ampunilah dosaku]. Lalu Allah berfirman, ‘Hamba-Ku telah berbuat dosa, lalu dia mengetahui bahwa dia memiliki Rabb yang mengampuni dosa dan menghukumi setiap perbuatan dosa. Beramallah sesukamu, sungguh engkau telah diampuni.”( HR. Muslim no. 2758). An Nawawi dalam Syarh Muslim mengatakan bahwa yang dimaksudkan dengan ‘beramallah sesukamu’ adalah selama engkau berbuat dosa lalu bertaubat, maka Allah akan mengampunimu.
Bertaubat dan ulanglah. Andai tercicir. Maka taubat lah. Lagi dan lagi. Kerana Allah tidak pernah jemu untuk mengampunkan hamba nya. Cuma hambanya sahajalah yang cepat jemu berdoa memohon ampun.

Allah itu rindu rintihan hambanya. Mungkin saja dosa itu setelah taubat lebih mendekatkan diri kita kepada tuhan berbanding kita dok perasan buat amal baik padahal tidak diterima.

Masih ada ruang buatmu wahai hamba.

p/s: mohon doa Allah ampunkan dosa hamba yang menulis ni. mana tahu ada kalangan kalian doanya mustajab
p/s: terus kirimkan doa buat saudara kita di Syria.
p/s: masuk rumah baru... bilik besau.. seram pulak...